Novela zákona o ochraně spotřebitele zpřísnila pravidla pro e-shopy. Co změna přinese zákazníkům?

Zdroj: Pexels/Karolina Grabowska

ČESKO – Již od počátku letošního roku vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, jež upravuje (a v mnoha ohledech zpřísňuje) pravidla pro fungování e-shopů. Mj. přinesla změnu v tzv. nekalých praktikách, tedy i falešných recenzích, a řeší také podmínky reklamací a odstoupení od smlouvy. Stejně tak změny doznala pravidla pro uvádění slev.

Sektor e-commerce, jenž e-shopy tvoří, především v době přetrvávající covidové pandemie zaznamenal enormní nárůst. Ačkoliv loni obrat e-shopů, kterých je aktuálně v Česku v provozu více jak pět desítek tisíc, činil 197 mld., což je ve srovnání s rokem 2021 pokles, při porovnání s předpandemickým rokem 2019 činí růst v oboru 16 %. Jak potvrdil také výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, Jan Vetyška, „e-shopy jsou stále na rostoucí trajektorii, byť není přímá, což je dáno dalšími vlivy, jako je válka na Ukrajině, drahé energie, inflace.“

Změnilo se také chování zákazníků, kteří dle slov Vetyšky sice nenakupují zcela nezřízeně, ale spíše s rozmyslem, přesto si následně zvolené zboží koupí a často utratí stejný objem peněz. Nejméně se pak logicky daří segmentům, které byly populární během covidu, kdy rostl především zájem o elektroniku, hobby zboží a sportovní zboží. „Lidé se také během lockdownu naučili na internetu nakupovat rychloobrátkové zboží, jako jsou potraviny, léky, drogerie,“ dodal pak s tím, že vzhledem k dalšímu prosperování e-shopů je optimistický. A to navzdory další byrokratické zátěži, kterou jim novela zákona přinesla.

Co novela mění?

Novela stanovuje zejména pravidla pro transparentnější slevy, ověřené recenze a upravuje pravidla reklamací. V prvním jmenovaném případě tedy internetové obchody musejí nově zveřejňovat cenu za poslední měsíc a slevu poskytovat z ní. To v praktické rovině znamená, že procento označované jako „sleva“ musí vycházet z ceny právě za poslední měsíc. Tím se brání nekalým praktikám obchodníků, kteří často s cenami různě manipulovali.

V případě tzv. „falešných recenzí“ došlo ke změně, že obchodníci nesmějí zveřejňovat recenze, které nejsou ověřené. Uvádět tedy lze jen takové, jejichž autory jsou reální a prokazatelní zákazníci – tedy vzhledem k provedenému nákupu či registraci.

Podle Vetyšky se pak třetí změna naopak týká samotných zákazníků, kteří si v některých případech navykli využívat zákonem danou 14denní lhůtu k vyzkoušení zboží k jeho nepatřičnému užívání. „Bylo to určité, ač malé, procento zákazníků, kteří to zneužívali. Např. půjčení plesových šatů na ples se schovanou visačkou, už to je nyní explicitní porušení zákona,“ vysvětlil také. Jinak však samozřejmě pravidla odstupování od smlouvy určená evropskými směrnicemi zůstávají v platnosti.

Dopady změny

Novela by měla v důsledku zlepšit prostředí na trhu e-commerce. „Myslím, že především některé věci zpřehlední, ale znamená to na druhou stranu také řadu dalších povinností,“ uvedl Vetyška s tím, že např. ověřování recenzí se ukázalo jako poměrně problematické a někteří provozovatelé e-shopů jich část museli smazat. Ačkoliv však zastává spíše stanovisko, že byrokracie by se měla zjednodušovat, konkrétní provedené změny, jež novela přinesla, v důsledku hodnotí kladně. Jsou totiž nejen ku prospěchu zákazníků, ale i prodejců.