Při poslední ledovce použily Technické služby v Táboře 25 tun soli

ilustrační foto (zdroj město Tábor / foto Luboš Dvořák)

TÁBOR – Zvládnout meteorologický jev zvaný ledovka, který potrápil chodce v Táboře poslední lednový pátek a poslední lednový víkend, bylo téměř nemožné. Pracovníci Technických služeb Tábor měli pohotovost. Na silnice a chodníky, které mají v údržbě, vysypaly pomocí techniky 25 tun soli. Potíž byla v tom, že střídající se mokré srážky (déšť se sněhem, déšť, krupičky) padaly na promrzlý povrch až do neděle. Solilo se už v pátek, v sobotu dvakrát.

Technické služby Tábor se starají podle plánu zimní údržby o 160 kilometrů silnic a 40 kilometrů chodníků. Jak vysvětlil Zdeněk Vrtiška, vedoucí úseku čištění a zimní údržby Technických služeb Tábor, ošetřované chodníky představují zhruba třetinu chodníků ve městě. „Na dvě třetiny se s naší technikou nedostaneme, protože jsou tam různé nerovnosti, značky, schůdky, zábradlí. Jsme také limitování počtem techniky a počtem zaměstnanců,“ uvedl Zdenek Vrtiška.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihočeském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Pokud je pohotovost, v terénu se pohybuje 24 zaměstnanců, kteří často ze sypače sesednou a část veřejného prostoru (například autobusové zastávky) ošetří ručně. Podobná pohotovost vypukla i v úterý 1. února večer, například na Starém městě sypače jezdily kolem půl dvanácté před půlnocí.

Město na podzim nabízí veřejnosti možnost přivýdělku při odstraňování sněhu a ledu z chodníků. O tuto práci je malý zájem. Loni se přihlásili dva lidé. (S brigádníkem je zavřena smlouva a je mu přidělen úsek čištění. Brigádník má měsíčně nárok na 1 000 korun za takzvanou sněhovou pohotovost, tato částka se vyplácí i v případě, že sníh nepadá a led se netvoří. Další složkou mzdy je platba 140 korun za jednu hodinu práce na přiděleném úseku chodníku. Brigádník má na starost úsek v délce cca 400 metrů, šíři 1,5 metru a je kontrolován dispečerem.)

Místostarosta Tábora Martin Mareda, který má mimo jiné na starost dopravu, se domnívá, že situace s odstraněním ledovky či náledí na chodnících se zlepší, pokud se do práce zapojí větší část veřejnosti. Místostarosta Martin Mareda, který má mj. na starost dopravu, se domnívá, že situace s odstraněním ledovky či náledí na chodnících se může zlepšit zapojením větší části veřejnosti. „Chápu, že v dnešní době není populární žádat občany, aby nám pomohli v zimě s úklidem. Každý z nás může mít starostí nad hlavu. O bezprostřední okolí našich domovů ale můžeme pečovat všichni společně. Před domem, kde bydlím, se o posyp chodníků nebo odklízení sněhu staráme už léta společně se sousedy mě nevyjímaje. Děkuji těm, kteří takto činí i jinde,“ uvedl Martin Mareda.

Ledovka je prakticky nejnebezpečnější meteorologický zimní jev. Vzniká ve chvíli, kdy za chladný zemský povrch s teplotou kolem nuly nebo pod nulou (což byl případ 27. až 29. ledna) padá déšť. Ten po dopadu okamžitě zmrzne a vytváří průhledný povrch, který je extrémně kluzký. Ledovka není nebezpečná pouze na silnicích a chodnících. Může lámat větve stromů nebo poškodit elektrická vedení.