Twitch – od kamery na kšiltovce po hlavní platformu pro streamování her

Podle údajů dostupných na webových stránkách Twitch.tv je nyní průměrný počet streamerů online za měsíc přibližně 2 miliony (z toho více než 15 tisíc patří do partnerského programu) a počet aktivních uživatelů za den činí 10 milionů, což představuje průměrně 106 minut materiálu, který každý z nich za den zhlédne. Dnes už nikomu nemusíte představovat webové stránky s fialovým designem.

Je poněkud paradoxní,m že v současné době je nejsledovanější streamovanou hru jednoduchá hříčka Just Chatting, za ní se ale řadí notoricky známé tituly jako League of Legends, Grand Theft auto nebo Valorant a Minecraft. Mezi streamery jednoznačně vede kanál se 18,5 miliony sledujících pod jménem Ninja, na kterém výstřední hráč Richard Blevins paří Fortnite.

Na platformě Twitch přitom nestreamují pouze hráči „klasických“ videoher, ale setkáme se zde také s šachisty, hráči deskovek, hudebníky a umělci nebo profesionálními harcovníky ze stáje PokerStars či jiných poskytovatelů online hraní. Na Twitchi se ale můžete podívat také na šachového velmistra Haikaru Nakamuru a zařadit se tak mezi dalších asi 9 a půl tisíce lidí, kteří obvykle sledují jeho partie. To ale není vše, Twitch se v poslední době stal také hlavní platformou pro streamování různých řemeslných a kutilských počinů, nejsledovanějším je nyní chlapík, který si říká MakerDeck. Jeho skutečné jméno není známo, ale to vůbec nikomu nevadí, protože tvorba jeho designových oděvů láká stovky diváků. Jiné kanály nabízejí třeba techniku japonského tisku, zpracování kůže nebo vyrábění předmětů ze dřeva. Cesta k tomu, aby se Twitch stal hlavní platformou pro streamování videoher a nyní i kreativních počinů rozhodně nebyla krátká, ani jednoduchá.


Justin.tv – zrod živého internetového vysílání

Příběh začíná velmi jednoduše. Dva přátelé – Justin Kan a Emmett Shear – projíždějí ulicemi Bostonu a živě diskutují. Diskuse je natolik inspirativní, že oba začnou přemýšlet o tom, jak fantastické by bylo vysílat tuto diskusi a mnoho dalších událostí v jejich životě na internetu. O něco později se tyto úvahy začaly naplňovat. 19. března 2007 začíná Justin Kan vysílat pořad, ve kterém prostřednictvím kamery upevněné na baseballové kšiltovce ukazuje svůj každodenní život 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Za tímto účelem založil se svými třemi kolegy, již zmíněným Emmettem Shearem, Kylem Vogtem a Michaelem Seiblem, web Justin.tv. Plán je jednoduchý, Justin zaznamenává vše, co se v jeho životě děje, kamerou připevněnou na klobouku a my ostatní se staráme o technické zázemí. Čtveřice bláznů tak vytváří revoluci, která brzy změní život v oblasti přenosu videa. Zpočátku si projekt nezíská mnoho fanoušků a diváci, kteří se objeví, využívají Justinovy údaje k jeho pronásledování a posílají k němu domů policejní jednotky. Po více než dvou měsících od spuštění proudu přichází první revoluce. Justine Ezarik (nyní populární youtuberka známá jako iJustine) se připojuje k týmu a přitahuje k obrazovkám počítačů značný počet nových fanoušků. Situace začíná nabírat na obrátkách do té míry, že v létě téhož roku je na webu již přítomno dalších 60 kanálů. Rostoucí počet vysílačů vede ke stále většímu počtu žádostí o možnost přenosu od lidí, kteří byli dříve pouze diváky.

2. října 2007 se Justin.tv stal otevřenou platformou

o této mimořádné iniciativy se nyní může zapojit každý. Jedním z důsledků tohoto rozhodnutí je obrovský nárůst počtu registrovaných uživatelů, který k 19. červenci 2008 překročil první milion. Rostoucí popularita stránek, které bylo dosaženo tvrdou prací a nasazením, a to navzdory absenci jakýchkoli marketingových akcí, udivuje stále se rozrůstající tým. Rostoucí skupina tvůrců má významný vliv na rozmanitost témat vysílaných přenosů. Ačkoli je na webu mnoho kategorií, od kulinářských zážitků, společného sledování seriálů, plastických prezentací a hudebních talentů až po stavbu historických vozidel, pouze jedna z nich trhá rekordy v počtu diváků v daném čase.

Na základě statistik a návrhů samotných diváků spustil Justin.tv 30. září 2009 službu JTV Gaming. Rostoucí zájem o subdoménu a její velmi rychlý rozvoj, který překonal všechny ostatní streamovací domény, přiměl tým o dva roky později k radikálnímu kroku. 6. června 2011 byla vytvořena stránka Twitch.tv, která se věnuje výhradně hernímu obsahu. Téměř veškerá pozornost je nyní věnována nové platformě. Před příchodem 5. srpna 2014, kdy byla služba Justin.tv oficiálně ukončena, spustila v roce 2011 úspěšnou aplikaci pro sdílení videí Socialcam.

Ve videu na rozloučenou na webových stránkách Justin.tv, které rekapituluje sedmiletou cestu od průkopnického nápadu k webovému gigantu, najdeme tato slova: „Justin.tv si pravděpodobně budeme pamatovat jako jeden z nejtrapnějších internetových experimentů všech dob.

Obří úspěch Twitch.tv

Ačkoli se stálí diváci Justin.tv zpočátku stavěli k nápadu založit nový web dost skepticky, rychle se ukázalo, že to byl mistrovský tah. Zhruba rok po svém spuštění se Twitch.tv může pochlubit již téměř 20 miliony diváků.
Podpora investorů, kteří se objevují, umožňuje týmu (který na konci roku 2013 čítal více než 100 lidí) realizovat stále odvážnější nápady. Jednou z těchto myšlenek je přenos e-sportovních turnajů, který je základem činnosti platformy. V roce 2012 vysílala Twitch.tv mezinárodní festival videoher v Číně – World Cyber Games. Rekordní počet diváků a pozitivní reakce fanoušků her jako League of Legends, Dota 2 nebo StarCraft II nenechávají nikoho na pochybách o budoucím vývoji.

Brzy si web zajistil exkluzivní přenosy největších e-sportovních událostí, což mu umožní získat místo na stupních vítězů mezi živými službami a stát se uznávanou globální značkou. O spolupráci s touto platformou má zájem stále více firem a marketingových agentur, což vede ke zvyšování odměn pro streamery, kteří začínají své povolání považovat za plnohodnotnou práci. Mezitím tým opouštějí Michael Seibel a Kyle Vogt, protože se chtějí plně věnovat svým vlastním projektům.

Dalším důležitým momentem je konec činnosti hlavního konkurenta – Own3d.tv v roce 2013, čímž se Twitch.tv stal prakticky monopolním hráčem na trhu. V témže roce, kdy už měla platforma více než 45 milionů diváků měsíčně, oznámila integraci s konzolemi Xbox One a PlayStation 4 a poté také vznik aplikace pro systémy iOS a Android.

Spojení Twitche s Amazonem

10. února 2014 se Justin.tv a Twitch.tv mění na Twitch Interactive, Inc.V srpnu téhož roku přechází společnost do rukou Amazon.com za nemalou částku 970 milionů dolarů a v prosinci Twitch oznamuje akvizici agentury GoodGame. 16. srpna 2016 se jejich další akvizicí stala webová služba Curse, Inc. pod vedením Jeffa Bezose, stránka roste dodnes.