Dárek k nákupu zdarma. Jak to bude s reklamací, když se vám zboží zdarma pokazí

Zdroj: pxhere.com

Počítač a k němu tiskárna zdarma nebo lákavé akce 2+1, např. u obuvi či žárovek. Potenciální zákazníci jsou mnohdy lákáni na nabídku dárku zdarma. Jeho kvalita však nemusí být vždy prvotřídní. Někdy máte jen prostě smůlu a darované zboží doslouží mnohem dříve, než byste očekávali.  Co dělat, když se dárek, v našem případě tiskárna, pokazí? Můžete ji reklamovat?

Dárek a reklamace

Zvažujete koupi poměrně drahého počítače, ale nakonec přikývnete. Tiskárna zdarma vás totiž přesvědčí. Vaše radost z výhodného nákupu však netrvá dlouho. Tiskárna po měsíci lehkého provozu začne stávkovat. Odnesete ji do prodejny, kde vám však řeknou, že reklamovat můžete pouze počítač, tiskárnu ne. A budou mít pravdu. Reklamovat můžete pouze zboží, které je předmětem kupní smlouvy, v našem případě tedy počítač. Tiskárnu jste však získali bezúplatně jako dar, na ni se kupní smlouva již nevztahuje.

Zejména u dražšího zboží je tedy dobré pečlivě prostudovat všechny dokumenty, případně se informovat předem. Může se však také stát, že budete mile překvapeni. Někteří zavedení prodejci vycházejí spotřebiteli vstříc nad rámec svých povinností.

Dárek za pár korun

Naprosto jiná situace nastává v případě dárků za symbolickou cenu. Například si koupíte mobil a k němu od stejného výrobce dostanete za symbolických 100 Kč chytrý náramek. Ten se pokazí a prodejce vás odmítne s tím, že dárky reklamovat nelze. Zde ovšem nastává jiná situace. V podstatě se nejednalo o dárek, protože jste za něj zaplatili, byť velmi velmi nízkou cenu. Prodejce je povinen vaši reklamaci přijmout. Pokud odmítne, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci, která případ prošetří a může uložit pokutu.

Akce 2 + 1

Akce, kdy k určitému počtu zakoupených výrobků dostanete jeden kus zdarma (obecně něco +1) jsou velmi oblíbené. Typicky se může jednat o žárovky. S blížícím se létem se jedná také o trička, plavky, sluneční brýle či obuv.

V akci 2+1 koupíte tři úsporné žárovky za cenu dvou, jedna vám však po měsíci odejde. Může vám prodavač říci, že vám odešla právě ta darovaná? Obdobně si koupíte v akci 1+1 letní boty s tím, že druhý, ten levnější, pár máte zdarma.

V daném případě je směrodatné, jestli bylo určeno, který výrobek je dárkem. U obuvi bylo na prodejně jasně stanoveno, že zdarma získáváte levnější pár. Tento údaj by měl být také jasně vyznačen v dokladu o koupi. Pokud vám u levnějšího páru upadne podrážka, na reklamaci nemáte nárok. Naopak žárovky jsou klasickým případem situace, kdy kupujete celé balení obsahující několik identických kusů. Pokud nelze zboží rozlišit, prodávající  nemůže říci, že se vám pokazila právě ona darovaná žárovka, a zamítnout vaše právo na reklamaci. Jestliže ovšem koupíte tři různé samostatné žárovky, z nichž je jedna konkrétní (např. 5W s malým závitem) označena jako dárek, a právě ta přestane svítit, pak nemáte na reklamaci nárok.