ČESKO – Dnešním dnem školákům začaly prázdniny a řada lidí tak začne vyrážet na dovolené. Ať už v rámci tuzemska nebo i dalších evropských zemí mnozí jako dopravní prostředek volí své vlastní auto. V takovém případě je ale nezbytné počítat nejen s tím, že na silnicích také zavládne „prázdninový provoz“…
Prázdninové cestování je velmi specifické, dle dopravních expertů intenzita provozu slábne v průměru až o 15 %. Samozřejmě, že se mění také časy „špičky“, zatímco ve všední dny ráno a odpoledne je řidičů na silnicích méně, typicky silná na provoz je naopak sobota. Stejně tak se mnoho řidičů „přesune“ na klasické dovolenkové trasy, typicky na ty směrem na jih, ať už je to cesta k Jadranu nebo do Itálie. Ovšem vzhledem k tomu, že obecně těch, kdo dojíždějí do práce v běžném režimu, je méně, jsou letní měsíce využívány k opravám silnic. Je proto třeba počítat s tím, že ne všechny silnice budou v létě standardně průjezdné.
Podle Jana Rýdla, mluvčího Ředitelství silnic a dálnic, by však zejména „hlavní tahy“ Českem přes léto měly být průjezdné relativně bez překážek. Co se týká nejproblematičtější dálnice D1 spojující Prahu s Moravou, tak tam by problémy nastávat neměly. „Jediné místo, kde se na D1 bude pracovat po celou letní sezonu až do listopadu, je rekonstrukce povrchu před Prahou mezi kilometry 16.-21. Jinak je D1 celá volná a modernizovaná, je to aktuálně dobrá dálnice a následujících 20 let to tak bude,“ shrnul tedy Rýdl. Dle jeho slov je pak třeba počítat jen s běžnými údržbami, ty jsou však zakázány v časech, kdy lze čekat dopravní špičku. S čím by naopak řidiči měli počítat, jsou opravy silnic první třídy – např. silnice č. 38 vedoucí od Jihlavy směrem na Znojmo.
A co bezpečnost?
Prázdninové cestování se však pojí i s mnoha dalšími specifiky. Nejen s ohledem na opravy silnic, jejich možné uzavírky a příp. problémy s kolonami je zejména v létě namístě zaměřit se také na bezpečnost za volantem. Podle Tomáše Neřolda, vedoucího odd. BESIP ministerstva dopravy, jsou letní prázdniny na silnicích nejrizikovějším obdobím roku. „Doprava je velmi intenzivní, lidé často řídí unavení. Za období července a srpna se tak stane pětina celoročního počtu nehod,“ shrnul. Proto je potřeba dávat pozor nejen na sebe, ale také na další zranitelné účastníky provozu – chodce i cyklisty, kterých se v letních měsících na silnicích pohybuje více.
Intenzita nehod v letních měsících roste i proto, že lidé často za volantem ztrácejí pozornost, nevěnují se řízení, a pak vznikají problémy např. v oblastech s dopravními omezeními. Před nimi je vždy třeba adekvátně snížit rychlost, klíčový je však bezpečný rozestup mezi vozidly. „To je obecně velký nešvar, někteří řidiči se na ostatní ´lepí´. Když ale přijde náhlé brzdění, nemají prostor situaci řešit,“ shrnul také Neřold. Proto by se řidiči měli v úsecích s různými uzavírkami soustředit ještě více, neměli by se nechat znervóznit a především by neměli zmatkovat.
Nezbytnosti před cestou
Ačkoliv se lze setkat s různými doporučeními, kdy přesně vyrazit konkrétně na cestu k moři, úplně univerzální pravidlo či tip na „lepší“ cestování neplatí (tj. zda jet na noc či naopak brzy ráno). Jak ale Neřold shrnul, obecně není doporučováno sedat za volant před delší trasou, pokud člověk spal méně než šest hodin. I když v noci se pak některým řídí lépe (i kvůli slabšímu provozu), je třeba myslet na to, že právě v noci je „kritické období“ mezi druhou a třetí hodinou ranní, kdy se také stává nejvíce nehod. V tuto dobu by se tedy řidiči měli ideálně střídat, příp. by spolujezdec měl na řidiče „dohlížet“.
Během cesty je pak vhodné dělat si také přestávky, ideálně po 2,5 hodinách jízdy – nezbytnými se stávají pod době 3,5-4 hodin za volantem. Přestávky by si řidiči měli dělat, i když zrovna únavu nepociťují – klíčové je vystoupit z auta alespoň na 15 minut, projít se, rozhýbat se.
V případě cest do zahraničí by se řidiči měli seznámit také s dopravními předpisy a v zemích, kudy budou projíždět. Ty lze naleznout jak na stránkách českých autoklubů, tak i na stránkách europa.eu, kde je možné vyhledat si veškeré platné předpisy všech zemí EU (a to i v češtině). Dostupná je pro řidiče také mobilní aplikace Going Abroad, která všechny potřebné informace obsahuje.