Elektromobily v EU táhnou čím dál víc, v Česku je o ně ale stále mizivý zájem. Proč?

Zdroj: Pexels/Gustavo Fring

ČESKO – Historicky poprvé v červnu letošního roku překonaly prodeje elektrických aut v Evropské unii početně prodeje osobních vozidel se spalovacími motory. Také v Česku sice zájem o elektrická auta vzrostl, ovšem v porovnání s prodeji aut s naftovými a benzinovými motory je podíl elektromobilů na trhu stále minimální. Příčin je řada – a nejedná se jen o cenu.

Čísla mluví jasně

Prodej všech nových osobních aut v Evropské unii roste, za první pololetí se meziročně zvýšil skoro o 18 %, v zemích evropské sedmadvacítky se tedy prodalo více jak 5,5 milionu nových vozidel. Ačkoliv za nárůstem prodejů stojí především velký propad z předchozích let a také fakt, že se postupně daří stabilizovat dodávky, dle odborníků v absolutních číslech Evropa zdaleka není v prodejích aut tam, kde byla před rokem 2019, tedy před covidem. Na trhu je totiž stále málo čipů a dalších kompontent, takže na nová auta se i nyní často čeká až půl roku. Navíc všechna vozidla také podražila. Přesto se automobilovému průmyslu daří již jedenáctý měsíc v řadě a dle evropských dat v červnu poprvé převládal prodej elektromobilů početně nad prodejem aut naftových.

Také počet v Česku prodaných plně elektrických aut za letošní první pololetí stoupl o více jak 50 procent, ovšem ve srovnání s benzinovými a naftovými auty (kterých se v tuzemsku prodalo téměř 90 tisíc) tvoří 3 tisíce prodaných elektromobilů skutečně jen zlomek. „V rámci Evropy jsme s prodeji elektroaut úplně vzadu. Kdybychom se srovnali se zeměmi, které na tom jsou ekonomicky hůře než my, třeba s Rumunskem, nebo jsou menší – jako třeba Portugalsko, i tam jsou ta čísla výrazně vyšší,“ uvedl Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Vozový park v Česku stárne

Zájem o elektromobily je v Česku stále malý a na vině je celá řada faktorů. „Souvisí to s vývojem ekonomik jednotlivých zemí. Ty, které je mají silnější, mají novější a modernější vozový park. Česko v eletromobilitě zaostává, Praha chce navíc zrušit parkování zdarma pro elektromobily, jednu z mála výhod, které se k jejich vlastnictví pojí,“ shrnul tak Zdeněk Petzl, ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Dle odborníků jsou výhody poskytované v Česku majitelům elektrovozidel malé, což nevyvažuje jejich relativně vysokou cenu. Navíc zhruba tři čtvrtiny elektroaut u nás pořizují firmy (často navíc nadnárodní), nikoliv jednotlivci. Aby se obecně situace zlepšila, bude prý nezbytný zásah státu a vytvoření nějakého „motivačního systému“ nejen pro nákup nového vozu (např. zvýšení silniční daně dle emisí), ale i nákup elektrovozidla.

Právě na produkci elektroaut se soustředí i jednotlivé automobilky, a to včetně české Škodovky. Nejvíce vyprodukovaných elektrovozidel ale aktuálně míří z českých výrobních linek do Německa a Velké Británie. Přesto je automobilka vzhledem k zájmu české klientely poměrně optimistická. „Spousta lidí míří do našich showroomů a na elektromobilitu se také ptá. Myslím, že je to proto, že roste dobíjecí infrastruktura,“ uvedl tak mluvčí Škoda Auto, Pavel Jína. Dle jeho slov je v plánu vyrábět ve všech závodech Škodovky do budoucna právě elektrické vozy nebo související potřebné komponenty. Do budoucna by pak prodejům elektrovozidel na českém trhu mohlo pomoci snížení cen.