České dráhy rekordně modernizují, ale i zdražují. Opozice chce znovu prosadit 75% slevy jízdného

Zdroj: Pexels/veerasak Piyawatanakul

ČESKO – České dráhy, podobně jako třeba Česká pošta, nemají zrovna dobrou pověst. Pravdou přitom je, že především pod tlakem konkurence, která na trh vstoupila, se ve službách Českých drah mnohé změnilo, a to k lepšímu. Ostatně, vozový park je „omlazován“, společnost bere v potaz také nutné modernizace a měnící se technologické požadavky (včetně pokrytí vlaků stabilním wi-fi připojením). Jízdné však ruku v ruce se změnami a také rostoucími náklady stoupá. Ne náhodou tak opět vyvstala otázka slev pro vybrané skupiny cestujících. Opozice by je ráda zvýšila, a to na původních 75 %…

Modernizace na železnici

Jen v loňském roce uvedly České dráhy do provozu 144 nových vlaků a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. V perspektivě omlazování vozového parku tohoto státního dopravce se tak jedná o skutečně rekordní rok. Lze již také hovořit o zvyšujícím se komfortu při cestování po železnici. Přitom České dráhy chystají další inovace i v roce letošním. V plánu je nasazení dalších nových dálkových a regionálních spojů, další vybavení vozů a např. i testování rychlejšího připojení na internet.

Tomu, že i cestující si změn všímají, pak nasvědčuje i jednoznačně rostoucí počet cestujících s Českými drahami. O stoupajících číslech lze hovořit od skončení koronavirové pandemie. A podle expertů lze čekat, že data za uplynulý rok ukáží, že počty cestujících se již dostaly na stejnou úroveň jako před covidem. Zároveň je namístě dodat, že roste také průměrná délka cesty. Přibývá tedy cestujících, kteří jsou ochotní cestovat vlakem na delší vzdálenost. Už se tedy nejedná jen o ty, kteří jedou vlakem do práce a školy.

Změny z donucení

Ačkoliv by se mohlo zdát, že České dráhy konečně pochopily, že by měly vyjít zákazníkům vstříc, podle dopravního publicisty Juraje Kováče je důvod všech pozitivních změn jiný: konkurence. „České dráhy se musely adaptovat na novou situaci, musely zapracovat na interakcích se zákazníky, zprovoznily mobilní aplikaci. To vše se promítlo do příznivějšího hodnocení Českých drah,“ shrnul a dodal, že ačkoliv se nepochybně jedná o správný směr, na změny si cestující museli počkat opravdu dlouho. Také obnova vozového parku pak dle Kováče de facto není iniciativou Českých drah, ale jedná se o logický vývoj. „České dráhy nenakupují nové vlaky kvůli vlastní iniciativě. Jedná se o objednávky objednatelů – přispívají kraje, samosprávy, ministerstvo dopravy. Velmi dlouho jezdily na železnici vozy staré i 30-40 let. Nyní díky obnově smluv dochází ke zlepšení kvality cestování,“ uzavřel.

Zvýšená kvalita = vyšší cena?

Stejně jako roste kvalita cestování, rostou ale i ceny jízdenek. V meziročním srovnání posledních let navíc poměrně výrazně. Důvody jsou jasné – kromě inflace rostou zároveň personální náklady i ceny dalších vstupů. Pro pravidelné cestující jsou ale dostupné různé zvýhodněné tarify. Vybrané skupiny obyvatel, konkrétně děti a studenti, senioři ve věku nad 65 let a také invalidé 3. stupně, mohou na cesty vlakem (tedy nejen s ČD, ale i jinými dopravci) čerpat 50% slevu. Loni stát na jízdném (resp. slevách) doplácel téměř 5 miliard. A podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) částka pozvolna roste. Nejenže přibývá cestujících, ale také stoupají ceny. I přesto by se opozice chtěla vrátit k původní výši slevy, která činila dokonce 75 %. Podle Karla Havlíčka (ANO) by to vedlo k odlehčení provozu na silnicích. Jak naopak uvedl Kupka, navýšení slev by bylo jen dalším populistickým gestem, které by v konečném důsledku vyžadovalo vydané peníze z jiných částí státního rozpočtu sebrat.