Po zimě startují opravy silnic. Hejtmani ale nevědí, kde na ně vzít finance

Zdroj: Pexels/Darya Sannikova

ČESKO – O stavu českých silnic a dálnic by mohli hovořit sami řidiči. Po zimě se stav pozemních komunikací obvykle ještě zhorší, povrchy totiž mrazy a změnami teplot trpí. Po zimní pauze tak startují nejen opravy plánované, ale i ty, které jsou jednoduše nutností. Financování všech těchto oprav se různí, ovšem pro kraje je klíčovým zdrojem peněz stát. Regionální projekty jsou však letos v ohrožení, Státní fond dopravní infrastruktury totiž přerozdělil zatím jen dvě miliardy korun – což je o polovinu méně než loni. Pomyslným kamenem úrazu je totiž změna financování, která však bez zájmu „visí“ ve sněmovně již téměř rok.

Peníze na opravy silnic

V České republice je na 56 tisíc kilometrů silnic a dálnic. Řidiči tak využívají konkrétně přes 7 tisíc kilometrů dálnic a silnic 1. třídy, které zároveň slouží i pro dálkovou a mezistátní dopravu. Opravy těchto silnic hradí stát přímo – a letos si na tyto účely vyhradil přes 14 miliard, tedy o 3 miliardy více než loni. Nejvíce je pak silnic 2. a 3. třídy, kterých je 49 tisíc kilometrů. Na jejich opravy kraje inkasují peníze od státu, jenže oproti loňsku je příslušná suma nižší, při konkrétním vyčíslení tak bude např. Středočeský kraj hospodařit s rozpočtem nižším o 339 milionů, Jihočeský kraj si pohorší o 213 milionů, Plzeňsko o cca 180 milionů. Opravy zbytku cest, jimiž jsou místní a účelové komunikace, řeší obvykle starostové menších vesnic, kteří jsou v těchto případech závislí na dotacích.

Hlavní problémy však nastaly právě s komunikacemi, na jejichž opravu mají peníze získávat kraje od státu. Hejtmani totiž stále nevědí, kolik jim stát na regionální projekty pošle. Ačkoliv příslušný fond rozdělil 2 miliardy, Asociace krajů požaduje alespoň ještě 2 miliardy navíc, tedy stejně jako loni. Dle slov ministra dopravy Martina Kupky (ODS) s těmito penězi počítá novela, která upravuje rozdělování výnosů z daní – ta ale leží již deset měsíců ve sněmovně, aniž by poslanci dokončili její čtení. „My v tuto chvíli nevíme, jak bude do budoucna řešeno financování silnic, to bude asi záviset už na nové vládě,“ uvedl tak Radim Holiš (ANO), hejtman Zlínského kraje a také předseda Asociace krajů ČR. Ačkoliv ministr Kupka věří, že koalice změnu prosadit stihne a situaci chce dále s hejtmany řešit, i podle části koaličních politiků se novela již do konce volebního období prosadit nezvládne.

Kde najít peníze?

Kraje se nyní v každém případě ocitly v situaci, kdy musí scházející finanční prostředky začít řešit. Přitom většina krajů plánuje utratit za opravy silnic více než loni. „Kraje ty dvě miliardy chtějí, počítají s nimi v rozpočtech. A tak potřebujeme vědět, zda s nimi v červnových zastupitelstvech můžeme počítat – nebo budeme muset investice zastavit,“ shrnul Holiš.

Konkrétně v loňském roce např. Středočeský kraj (kde je vytíženost pozemních komunikací enormní i kvůli dojíždění do Prahy) opravil přes 650 km silnic a letos by rád pokračoval alespoň s dalšími 500. V případě kraje Libereckého se loni jednalo o 51 km a letos by se mělo jednat o 33 km, Olomoucký kraj loni opravil 70 km silnic, letos by to mělo být o 20 km méně.  Hejtmani tak nyní hledají způsoby, jak finanční výpadek pokrýt z jiných zdrojů. „My tu díru musíme dofinancovat z rozpočtu Středočeského kraje, ale ty peníze budou chybět jinde. Ve školství, zdravotnictví, v sociálních službách,“ uzavřela Petra Pecková (STAN), hejtmanka Středočeského kraje.