
Asistenční služby pro řidiče se vryly do našeho podvědomí, a to mnohdy i tehdy, když autem nejezdíme. Prostě víme, že asistenční služba je jakási první pomoc pro případ, že auto nečekaně vypoví službu na své trase. O tzv. domácí asistenci však většinou nevíme nic. Dokonce ani to, že ji máme v pojistce sjednanou, tudíž si za ni de facto platíme. Když se nám něco nemilého stane (třeba se nám zasekne zámek ve dveřích, praskne přívod k pračce) složitě sháníme ochotného souseda nebo opraváře, který nám pak vystaví nemalou fakturu. Co je tedy domácí asistence? Jak zjistit, že ji máme a kdy ji využít?
Záhadné pojišťovací balíčky
Domácí asistenční služba, domácí asistence nebo asistenční služby pro domácnost jsou služby, které vám mají zajistit zásah odborníka v případě akutní havárie v domácnosti. Lidé často ani neví, že si je platí. Pokud totiž sjednáváme pojištění domácnosti, pojišťovny nás zpravidla nenechají přesně určit, co všechno chceme pojistit a co nikoli. Nabízejí totiž balíčky. Pokud si chceme pojistit domácnost, tak toto pojištění velmi často nedostaneme samotné, ale musíme si zaplatit celý balíček pojišťovacích služeb, který obsahuje ještě pojištění odpovědnosti v občanském životě a často právě pojištění zmíněných asistenčních služeb. Takže se typicky stává, že dotyčný ví, že má pojištěnou domácnost proti zatečení při silném dešti nebo vloupání, ale nepamatuje si, že když mu praskne vodovod v koupelně, tak nemusí shánět instalatéra na vlastní náklady. Logicky na asistenční služby zapomene, protože je původně vůbec nechtěl.
Pojištění asistenčních služeb
Toto pojištění slouží pro případ akutní havárie v domácnosti, kdy vám asistenční centrála zajistí příjezd zejména smluvního instalatéra, elektrikáře, topenáře, plynaře, zámečníka a ten vám odstraní příčinu havárie. Náklady spojené s jeho příjezdem a odjezdem hradí často pojišťovna v plné výši, práci (tedy odstranění havárie) pak do limitu pojistného plnění (najdete ho ve své smlouvě). Pokud by náklady tento limit převýšily, uhradíte si je sami. Například pereme, najednou začne vytékat na podlahu voda z pračky, a my netušíme, kde je problém. Zničení plovoucí podlahy a vytopení souseda pod námi je ovšem jen otázkou času. V tu chvíli je na čase neprodleně zavolat na asistenční linku.
Zabouchnuté dveře
Typickým, a opravdu často využívaným případem, je zaseknutí zámku nebo zabouchnutí dveří od bytu. Pokud si omylem zabouchneme dveře od vlastního bytu před vlastním nosem či nám je přibouchne zlomyslný průvan, ocitáme se většinou v „háji“. Klíče zpravidla zůstanou v bytě, případně je máme u sebe, avšak zevnitř v zámku zůstal druhý klíč. Tehdy nám hlas asistenční operátorky, která zajistí výjezd zámečníka, zazní jako rajská hudba.
Jaké opravy, do jaké výše a jak často?
Na co se přesně vztahuje pojištění domácí asistence, najdete ve své smlouvě. Některé pojišťovny nabízejí i pomoc při problémech s počítačem nebo uvedením domácnosti do původního stavu po zásahu řemeslníka. Pojistka se může vztahovat také na poruchu domácího spotřebiče, ale zde je zpravidla limit na jeho stáří, např. 3 roky. Může zde spadat také likvidace včelích rojů a vosích a sršních hnízd. Proto je potřeba mít schovaný doklad s datem jeho pořízení. Ve smlouvě najdete rovněž limity plnění. Někde vám poskytnou plnění jen do částky 2 000 Kč, jinde až do 10 000 Kč (což se samozřejmě odrazí ve výsledné výši vaší pojistky) na jednu asistovanou událost v daném pojistném roce. Pojišťovny zpravidla hradí náklady na asistovanou událost dvakrát ročně.
Co vám z asistence neproplatí
Pokud vás nyní napadlo, že by se asistence dala využít k postupné renovaci vaší domácnosti, musíme vás zklamat. Asistence se totiž týká jen akutních havárií, takže zde nepatří preventivní opravy, průběžná údržba. Rovněž počítejte s problémy, pokud k havárii dojde z důvodu vámi zanedbané údržby domácnosti nebo snah o neodborné opravy.
Dobrá rada nad zlato
Pokud jste si s pojištěním domácnosti sjednali asistenční služby (i když jste je původně vůbec nechtěli), využívejte je. Noste při sobě kontakt na asistenční centrálu a při havárii ji neprodleně kontaktujte (většinou funguje non-stop). Dodržujte její rady, aby vám pojistná událost mohla být proplacena. Pokud si třeba zabouchnete dveře, stačí vědět, u jaké pojišťovny jste pojištěni a asistenční centrála vás už telefonicky přesměruje.