Oslavili jsme Evropský den linky 112. Letos má dvacáté výročí

ilustrační foto: HZS JMK

JIHOMORAVSKÝ KRAJ – V neděli 11. února slavila tísňová linka 20. výročí. Každoročně se 11. únor označuje jako Evropský den linky 112. Den linky 112 není jen připomenutím jednotného tísňového čísla, ale také oslava práce mnoha operátorů a operátorek, kteří jej obsluhují.

Linku 112 zajišťují hasičské záchranné sbory jednotlivých krajů ve svých Centrech tísňové komunikace (CTK), kde se přijímá také volání na lince 150. Centrum tísňové komunikace v Brně přijalo v roce 2023 na obou linkách 313252 hovorů, což je v průměru jeden hovor na každých 100 vteřin v roce. Oproti roku 2022 se počet hovorů zvýšil o 71446. Ve většině případů šlo o zneužití tísňové linky. To je dlouhodobě sledovaný jev, kterého se často dopouštějí malé děti, kterým rodiče půjčují telefon na hraní. Z celkového množství přijatých hovorů bylo odesláno přes 38173 událostí k řešení, což vychází na jednu událost každých 13 minut. Výhodou linky 112 je, že díky předávání hovorů mezi kraji je garance, že se občan v nouzi vždy dovolá, a to i bez kreditu a SIM karty v telefonu. Díky jazykové vybavenosti operátorů mohou linku využít osoby nehovořící českým jazykem. Operátoři jsou schopni odbavovat tísňové hovory v angličtině a němčině, někteří navíc ovládají i ruštinu, francouzštinu, polštinu, italštinu či španělštinu.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihomoravském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Centrum tísňové komunikace disponuje moderním aplikačním softwarem, který umožňuje snadné a přehledné vyhledávání adres, lokalizaci volajícího a rychlé přepojování hovorů na další základní složky IZS a mimo jiné má také možnost blokovat zlomyslné hovory. Zaveden byl také systém přijímání tzv. eCall komunikace. „Připomínáme, že stále existují národní tísňová čísla k jednotlivým složkám Integrovaného záchranného systému. V případě záležitostí týkajících se Policie ČR je vhodné volat linku 158, v případě zdravotních komplikací zvolit linku 155 a v případě, že jsou na místě potřeba hasiči, zvolit číslo 150. Pokud si nejste jistí, pomůžou vám operátoři na všech zmíněných linkách, případně na lince 112,“ připomněl mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.