Dnes je 7. 12. 2025 a svátek má Ambrož

Elektrické tramvaje v Brně slaví 125 let a „ujely“ pořádný kus cesty

BRNO – V sobotu 21. června to bylo přesně 125 let od doby, kdy vyjely první elektrické tramvaje do brněnských ulic. Navázaly na parní provoz, který ve městě fungoval od roku 1884. Dnes má dopravní podnik ve svém vozovém parku 287 tramvají a patří mezi největší provozovatele městské kolejové dopravy.

„Vývoj elektrické tramvajové trakce za těch 125 let je obdivuhodný. Posunuli jsme se jak v komfortu pro cestující, tak řidiče. Zatímco dříve řidiči řídili v otevřeném prostoru bez jakékoli ochrany, dnes sedí v ergonomicky řešené kabině s komfortním zázemím. Tramvaje jsou nízkopodlažní, klimatizované a vybavené prvky, které chrání jak cestující, tak ostatní účastníky provozu. Pokrok vnímáme i v oblasti energetické účinnosti, údržby i provozní spolehlivosti. Dnes provozujeme 287 tramvají, které denně zajišťují páteřní systém městské hromadné dopravy v Brně,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Tehdy jezdily dvě linky a byly značeny barvami. Bílá linka jezdila z Pisárek do Králova Pole k Semilassu, zelená z Václavské k Ústřednímu hřbitovu. V roce 1900 se začalo jezdit ze Zábrdovic na Cejl – Kobližnou – náměstí Svobody (žlutá linka), v roce 1901 od jatek na Masné  – Křenovou – Masarykovou – Veveří – velkou smyčkou ulicí Jiráskovou na Údolní (červená linka), dále odbočka z Křenové do Komárova (modrá linka).

Prvních 41 motorových vozů bylo vyrobeno v rakouském Grazu, k nim přibylo 12 vlečných vozů a několik přestavěných z původního parního i koňského provozu. Tramvaje byly velmi pomalé, zvládly 7 – 25 kilometrů v hodině, plošiny nebyly chráněné, kabiny řidičů otevřené a v zimních měsících dovnitř foukalo. Nástup byl přes vysoký schod, což činilo problém hlavně dámám v sukních. Následovaly vozy známé jako „plecháče“, pak populární typy T2, T3, a nakonec moderní, nízkopodlažní a víceméně tiché tramvaje z posledních let. Dopravní podnik města Brna uchovává, opravuje a pečuje o historické vozy. Zástupce všech významných typů tramvají, které patřily k Brnu, jsou součástí jeho sbírky retro vozů. K vidění bývají na Dnech otevřených dveří nebo speciálních sezónních linkách.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihomoravském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Revue

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Nejodvážnější stavba starověku: Odhalte fascinující příběh o babylonské věži!

Nejodvážnější stavba starověku: Odhalte fascinující příběh o babylonské věži!

Babylonská věž patří k nejmocnějším symbolům lidské touhy dotknout se nebes – a zároveň k nejstarším varováním před vlastní pýchou. Biblický mýtus, který se stal součástí společné paměti lidstva, však ...
Amityville: Toto je skutečný příběh prokletého domu

Amityville: Toto je skutečný příběh prokletého domu

Na první pohled je to jen klidná ulice s domem, který byste čekali spíš na pohlednici než v hororu. Jenže na Ocean Avenue 112 se realita před padesáti lety zlomila ...
Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky břišní patří k nejzávažnějším onkologickým onemocněním. Každý rok jí v České republice onemocní více než 2 500 lidí a téměř 2 300 pacientů na ni zemře. Šance na ...
Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Pořízení rovnátek, umělého chrupu nebo třeba jen korunky či můstku nejsou zdaleka levné záležitosti. Pacient běžně zaplatí i přes 10 000 Kč, takže očekává, že výrobek mu bude dobře sloužit. ...
Rychlí šneci z listového těsta naslano i nasladko

Rychlí šneci z listového těsta naslano i nasladko

Mnohdy není na pečení čas a občas také schází potřebná fantazie. V tom případě jsou ideální volbou šneci z listového těsta. Balení tohoto těsta má v mrazničce pro strýčka Příhodu téměř každá hospodyňka. ...
Bez moderní anestezie, ale s odvahou: Jaké bylo tajemství dávných plastických operací?

Bez moderní anestezie, ale s odvahou: Jaké bylo tajemství dávných plastických operací?

Rekonstrukce nosu či ušního lalůčku není výdobytek moderní medicíny. Ve starověké Indii ji lékaři prováděli už před více než dvěma tisíci lety – a to bez narkózy, s minimem nástrojů ...
Mrazivé tajemství severu: Fjord Zapadnaja Lica – místo, kde leží stovky tun radioaktivního odpadu

Mrazivé tajemství severu: Fjord Zapadnaja Lica – místo, kde leží stovky tun radioaktivního odpadu

Na vzdáleném, mrazivém severozápadě Ruska, na poloostrově Kola, se rozkládá fjord Zapadnaja Lica – místo plné znepokojivých reliktů studené války. Tady totiž neodpočívají jen staré ponorky, ale i časované bomby: ...
Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Podzim, včetně listopadu, patří  k nejrizikovějším obdobím roku. V listopadu se dny výrazně zkracují. Stmívá se dříve, a to prodlužuje čas, kdy je zvěř aktivní. Zároveň se však snížuje viditelnost. ...
Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Moderní technologie nás obklopují na každém kroku. Na jedné straně nám vydatně ulehčují život, na straně druhé si vybírají svou daň. Stále více lidí se potýká s fenoménem známým jako ...