Sbohem, papírové účtenky? Nový zákon je v přípravě. A co vracení zboží a reklamace?

Zdroj: Pexels/Karolina Grabowska

ČESKO – Ačkoliv při běžném nákupu v supermarketu ne každého zajímá účtenka (i když i zde je namístě věnovat jí pozornost – jelikož chyby se stávají…), přece jen jsou typy zboží, po jehož zakoupení si účet většina lidí schová. Dražší elektronika. Oblečení. Boty. Ale třeba i nábytek. Důvod je prostý – pro vrácení či reklamaci zboží je papírová účtenka ten nejsnazší způsob, jak koupi prokázat. Pravdou ale je, že z hlediska zákona to neplatí. A tak ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje uzákonit účtenky elektronické a virtuální. Co by to v praxi znamenalo?

Účtenka v praxi

V průměru každý Čech měsíčně obdrží 21 účtenek, 14 z nich si odnese s sebou z obchodu, pouze 3 si ale – kvůli zachování záruky – doma uschová. Nejčastěji si pak lidé ukládají účtenky za elektroniku, oblečení a obuv, nejméně pak za drogerii a potraviny. Přesto lze ale říci, že papírové účtenky jsou na ústupu. Většina zákazníků totiž díky různým věrnostním aplikacím opouští obchod s elektronickou účtenkou právě v příslušné aplikaci. I proto ministerstvo průmyslu a obchodu plánuje uzákonit účtenky elektronické a virtuální (s tím, že by zákazníci, kteří by chtěli účtenku na papíře, mohli o její vytištění požádat). Ministerstvo navrhuje také zavedení jednotného formátu účtenky, pro jejíž získání by neměla být podmínka členství ve věrnostních klubech.

Obávat se toho, že papírové účtenky rázem zmizí, však prozatím není třeba. „Papírové účtenky s námi zůstanou ještě dlouho. Ten postup změny bude pomalý. Ale zákazníci budou od obchodů ty digitální účtenky postupně sami vyžadovat,“ shrnul situaci zakládající člen pro digitální účtenky Pepe Rafaj. Dle jeho slov se právě k digitálním účtenkám pojí řada výhod. Kromě toho, že se jedná o úsporu papíru, spotřebitelé velmi snadno získají doklad o koupi, který mohou následně pohodlněji archivovat v mobilních telefonech.

A co reklamace?

Zejména v případě dražšího zboží si jsou zákazníci zvyklí účtenky schovávat – faktem ale je, že pro reklamaci nebo výměnu de facto dle platné legislativy potřeba nejsou. Podle Jana Šůry, vedoucího právního oddělení dTest, je požadování doložení účtenky vlastně protiprávní. „Spotřebitelé mohou nákup prokázat jakoukoliv jinou formou,“ objasnil. V praktické rovině lze tedy prokázat nákup např. výpisem z účtu, pomoci může také specifičnost zboží – kdy některé je např. z produkce privátních značek a nelze jej pořídit v jiném obchodě. Další možností je prokázání nákupu prostřednictvím svědka (což ale může být docela komplikované). Aby problémům předcházeli, ale nemuseli papírové účtenky uschovávat, mnozí si je fotí. Pak odpadá nutnost účtenky skladovat (nemluvě o tom, že problémem se může stát i vyblednutí inkoustu).

Účtenky napříč Evropou

Papírové účtenky zatím dominují naprosté většině evropských zemí. Jen ve Francii jsou dominantními účtenky digitální, země totiž přešla na systém virtuálních dokladů o zaplacení. Tištěné účtenky jsou tak vydávány jen na vyžádání.

Ministerský materiál je nyní v připomínkovém řízení, které včera skončilo. Nová legislativa by měla být schválena ještě do konce stávajícího volebního období