Extrémní teploty nesvědčí žádnému stroji, včetně aut. Léto je v plném proudu a teploty u nás často dosahují i ve stínu přes 30 °C. Taková vedra negativně působí na kondici aut a dlouhodobě mohou vést k nákladným opravám a také snížení hodnoty vozu. Jak minimalizovat riziko přehřátí a jak auto během léta udržet v dobré kondici?
Parkujte ve stínu
Pokud máte možnost, nenechávejte své auto stát delší dobu na přímém slunci. Vzniklé horko může poškodit nejen kožené prvky interiéru auta, které mohou začít praskat, ale stejně škodlivé je přímé záření také na lak karoserie a všechny plastové prvky auta. K vážnému poškození nedojde během jednoho dne. Ovšem z dlouhodobého hlediska se pro zachování co nejlepšího stavu auta doporučuje parkovat ve stínu nebo v garáži.
Nechte všechna okna alespoň mírně otevřena
Pokud parkujete na slunci (a nehrozí vám vykradení auta), pootevřete všechna boční okna alespoň o pár centimetrů. Díky tomu nebude vzduch uvnitř vozu tak nesnesitelný, přestože bude auto celý den vystaveno přímému slunci. Horký vzduch vždy stoupá vzhůru a vypařuje se otevřenými okny. Pokud fouká alespoň mírný vánek, vnitřek vozu bude mnohem chladnější, než kdyby do auta neproudil vzduch žádný. Významnou pomocí je, pokud můžete auto zaparkovat tak, aby vám před odjezdem svítilo slunce na zadní část vozu. Vyhnete se tak nepříjemně rozpáleným sedačkám.
Sledujte tlak pneumatik
Vysoké teploty mohou zapříčinit zvýšený tlak v pneumatikách, který může v extrémních případech způsobit jejich protržení. Každých 10 °C teploty zvýší tlak v pneumatikách o 0,1 baru, i když auto zrovna stojí na místě. Tlak v pneumatikách proto kontrolujte pravidelně a dbejte na to, aby byly nafouknuty přesně do limitu daného výrobcem. Vysoké teploty dále přispívají k rychlejšímu stárnutí a poškození pneumatik, takže pravidelně kontrolujte také hloubku vzorku. Poškození může ohrozit vaši bezpečnost, jelikož se auto bude hůře ovládat a prodlouží se i brzdná dráha.
Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny
Pokud auto nemá dostatek chladící kapaliny, může dojít k přehřátí motoru. Při extrémně vysokých teplotách se může motor přehřát mnohem rychleji. Proto pravidelně kontrolujte, zda nejsou přívodní hadičky poškozené nebo prasklé, a zda nehrozí únik chladicí kapaliny. Pokud chladicí kapalina nedosahuje požadované hranice, raději ji urychleně doplňte.
Doplňte motorový olej a další kapaliny
Horko také snižuje viskozitu motorového oleje – olej je řidší a nedochází tak k dostatečnému promazávání jednotlivých součástek. To má za následek zvýšené tření a vyšší spotřebu paliva. Proto je důležité motorový olej pravidelně a včas měnit.
Ujistěte se, že máte během léta dostatečnou hladinu motorového oleje a pravidelně kontrolujte také další kapaliny, jako je brzdová kapalina, olej do převodovky nebo kapalina do posilovače řízení.
Zkontrolujte baterii
Většina řidičů si myslí, že baterii škodí především mrazy. Stejně škodlivá však mohou být i letní vedra. Extrémní horko způsobuje vypařování elektrolytů baterie, čímž se zvyšuje riziko koroze a následně může dojít až k sulfataci. Takže hrozí, že jednoho dne nenastartujete.
Zchlaďte své auto, než vyrazíte
Před jízdou otevřete všechny dveře a zapněte klimatizaci a vůz před jízdou ochlaďte. Řízení rozpáleného auta je riskantní, protože hrozí zdravotní problémy z horka. Jakmile se rozjedete, nechte ještě chvíli otevřená okna, aby se z auta odvětral veškerý horký vzduch. Okna zavírejte teprve v okamžiku, kdy už z klimatizace proudí studený vzduch.
Používejte stínítka
Stínítka odrážejí sluneční svit a udržují v autě příjemné ovzduší. Pokud během léta pravidelně parkujete na otevřeném prostranství, díky stínítkům bude vnitřní teplota mnohem nižší. Podle odhadů by měla stínítka uvnitř vozu zajistit až o 25 % nižší teplotu.
Nechte si zkontrolovat klimatizaci
Klimatizaci byste měli zkontrolovat ještě před nástupem vrcholného léta, které je v posledních letech plné horkých dnů. Ujistěte se, že nemáte špinavý vzduchový filtr, nefunkční termostat nebo zablokované ventilátory.
Zdroj: TZ carVertical