Chavín de Huantar se rozkládá na úpatí východních svahů pohoří Cordillera Blanca v provincii Huari. Leží na průsečíku mnoha tras a býval kdysi obchodním, náboženským i společenským centrem.
Lokalita byla symbolem síly přírody
Toto místo bylo jakýmsi odrazem kosmologických zásad stavitelů. O tom svědčí symboly umístěné v srdci této lokality, kupříkladu monolit Lanzona. Lanzon byl v Chavínu de Huantar nejvyšším božstvem. Centrální místo mělo mystickou funkci, bylo spojeno s hvězdou Polárkou a sloužilo ke komunikaci jak s říší nebeskou, tak s podsvětní.
Lokalita navíc leží na soutoku dvou velkých řek, a byla proto symbolem síly přírody. To dodávalo vyšší moc šamanským kněžím, kteří zde rozmlouvali s bohy.
Vzácný objev zpočátku sloužil jako stůl
Toto místo bylo objeveno před více než sto lety rolníkem jménem Timoteo Espinoza, který lopatou narazil na obrovský balvan. Nemohl s ním pohnout, až za pomoci dalších rolníků se to povedlo. Na balvanu byl vytesán obraz nějaké bytosti s obrovitou hlavou a zuby. Podařilo se jim dopravit ho k Timoteovi domů a dlouho ho používali s manželkou jako stůl. Když se pak s Timoteem seznámil italský cestovatel Estela Raimondi a navštívil jej doma, prohlédl si rytiny a pochopil, že je to vzácnost. Dnes je tedy balvan uložen v Národním muzeu antropologie a archeologie a je považován za jeden z nejdůležitějších artefaktů první vrcholné kultury Chavínu..
Kdo byl obětován v chrámech?
Chavín bylo peruánské náboženské středisko nejvyspělejší civilizace předincké doby. Dodnes nás mohou udivovat schopnosti tehdejších obyvatel v oblasti architektury, keramiky, sochařství, hydrauliky i akustiky. Tajuplné pyramidové stavby daly vzniknout nejrůznějším teoriím, které vysvětlovaly účel stavby, které místní lidé říkají Hrad. Dnes převládá přesvědčení, že šlo o chrám nějakého tajného kultu a říká se mu také Starý chrám.
V jedné z jeho chodeb je socha hrozivého boha z kamene. Monolit Lanzona je pět metrů vysoký, s impozantní tváří a vypoulenýma očima. Místní mají opět pojmenování, říkají mu piják krve – ostatně nádoba nalezená poblíž naznačuje, že by opravdu mohl nějak souviset i s obětinami.
Zdejšími monolity se zabýval maďarský badatel Tiberio Petro Leon, a prohlásil, že monolit představuje duchovní a nefyzický aspekt člověka. Rovněž v sobě spojuje tři prvky kosmické trilogie Chavínu – orla, hada a kočku. To byla prý obávaná božstva.
Lidé této kultury také věřili, že se šamani mohou změnit v jaguára a vládnout nadpřirozenou silou. Toho krom jiného dosahovali pomocí halucinogenních drog jako huacacachu nebo villca při tajných rituálech. A sochy zdobící starý chrám tuto proměnu kněžích znázorňují.
Nový chrám v Chavínu je napodobeninou Starého chrámu – nebyl ale jeho náhradou, spíše rozšířením, a používal se již v době, kdy Starý chrám ještě fungoval. V jedné jeho části je Ochoz obětin, kde bylo mezi zvířecími kostmi nalezeno i mnoho kostí lidských.
Rozkvět této oblasti datujeme do let 900 až 200 př. Kr., pak začala chavínská civilizace mizet.