ČESKO – To, jak zacházet s penězi, se obvykle lidé učí již od dětství. Sledují totiž své rodiče. Často s nimi také chodí nakupovat a obecně získávají základní představu o tom, jak hospodaření v domácnosti funguje. Poměrně v nevýhodě jsou tak děti, které vyrůstají v dětských domovech. Tam si totiž i navzdory veškeré snaze lze dobré finanční návyky osvojit jen stěží. I proto nyní právě pro ně vyvinula zlínská Univerzita Tomáše Bati novou interaktivní hru, která jim má pomoci lépe se ve světě financí orientovat.
Potíže dětí z dětských domovů
Děti v dětských domovech klasicky nepřicházejí do styku s běžnými finančními prostředky, kterými by mohly volně disponovat. Zároveň nevědí, kolik co stojí. Podle ředitelky dětského domova ve Zlíně, Evy Ledvinové, tak dokáží utratit nesmyslně velké objemy peněz za věci, které nepotřebují. I proto v jejich případě zároveň hrozí, že zamíří pro peníze do nebankovních společností, budou si opakovaně půjčovat nebo budou rovnou žít ze sociálních dávek. „Snažíme se naše děti vést k tomu, aby o tom, za co peníze vydají, přemýšlely,“ uvedla Ledvinová s tím, že hospodaření s penězi je jedno z hlavních témat dětských domovů. „Můžete dát dětem vše, posíláte je do života se vzděláním a základním vybavením, ale nedokážete jim plně nasimulovat, co se stane, až brány domova opustí a budou muset vyjít jen penězi, které budou mít,“ vysvětlila.
V minulosti se přitom právě na finanční gramotnost dětí v dětských domovech soustředila celá řada projektů dotovaných Evropskou unií. Děti se mohly v dlouhodobých kurzech třeba i devět měsíců učit, jak s penězi zacházet. Bohužel do tohoto vzdělávání vstoupil covid a podle slov Ledvinové poslední dva až tři roky žádný podobný projekt již dostupný nebyl. „Mezitím ale dorostla nový generace dětí, která tento typ vzdělávání potřebuje velmi nutně,“ dodala. I proto novou aktivitu z dílny zlínské univerzity vítá. „My samozřejmě děti ve finanční gramotnosti také školíme, ale nemáme na to dostatečné kapacity. Máme děti ve věku 15-20 let a když vidím, jak jsou bezradné, když mají dělat cokoliv s penězi, jsme velmi rádi, že projekt vznikl,“ uzavřela.
Interaktivní hra, která by měla změnit zacházení s penězi
Novou interaktivní hru určenou primárně pro děti z dětských domovů ve věku od 15 do 18 let vyvinuli akademici proto, aby si děti mohly začít více osvojovat základní finanční návyky a lépe se zorientovaly v reálném světě. „Naše fakulta zareagovala na žádost, aby se pokusila něco takového připravit. V minulosti jsme již realizovali hru Finanční pevnost určenou středoškolákům, takže nový projekt na ni navázal. Jen s tím rozdílem, že byl vytvořen na míru právě dětem z dětských domovů,“ objasnila spoluautorka Bohumila Svitáková.
V úvodu hry tedy děti získají fiktivní platební kartu a mají určena stanoviště, která musí navštívit – jsou jimi na straně příjmové zaměstnání, brigáda a sociální dávky. Na straně výdajové se pak jedná o běžné výdaje, obchod, volný čas, náhodu a finanční instituce – tam lze peníze získat i utratit. Při jednotlivých výběrech dalších navazujících možností se pak dětí učí, jaké výhody má lepší vzdělání vedoucí také k lépe finančně ohodnocenému zaměstnání, ale i jaké důsledky může mít čerpání dávek apod. Jakmile děti projdou všemi stanovišti a učiní příslušné volby, finálním krokem je spočítání získaných peněz a zhodnocení učiněných rozhodnutí. „Chceme s dětmi projít důkladně jejich finanční chování, rozebrat, co a proč dělaly, a jasně si vysvětlit, co je dobře a co špatně,“ uzavřela Svitáková.