Vánoce jsou obdobím volna, návštěv a cestování za sněhem. Cesta vlakem je mnohdy pohodlnější než autem, zejména pokud cesty připomínají kluziště nebo bobovou dráhu. Někdy se ovšem stane, že naplánovanou cestu vlakem musíte přesunout nebo zrušit. Co ale s již zakoupenou jízdenkou? Katapultovat ji do odpadkového koše a oželet mnohdy nemalé jízdné, nebo je šanci ji vrátit?
Jízdenky lze vrátit
Dobrá zpráva pro všechny příznivce cestování vlakem je, že jízdenku můžete při změně svých cestovních plánů vrátit, a pokud dodržíte určitá pravidla, o své peníze nepřijdete, protože jízdné vám bude v plné výši vráceno. Lhůta, v rámci které můžete jízdenky vrátit, závisí na tom, kde jste je zakoupili.
Jízdenky z pokladny
Pokud si zakoupíte jízdenku u pokladny ČD v den jízdy, můžete ji zdarma stornovat do 15 minut od jejího zakoupení. Musíte to však udělat ve stejné stanici. Pokud si jízdenku koupíte několik dní předem, můžete ji zrušit až do půlnoci (tj. 23:59) dne předcházejícímu prvnímu dni platnosti jízdenky. Jízdenku je možné vrátit i později, a to až do půlnoci prvního dne platnosti, avšak za storno poplatek 100 Kč.
Jízdenky z e-shopu
Jízdenku koupenou v e-shopu nebo v aplikaci Můj vlak můžete vrátit bez jakéhokoliv storno poplatku až do 15 minut před pravidelným odjezdem vybraného spojení, pro které byla jízdenka zakoupena. Peníze dostanete zpět na účet, ze kterého bylo zaplaceno, případně si je můžete uložit na účet ČD Kredit.
Aby byla tato změna možná, platí nově jízdenky z e-shopu až od vlaku, který je na jízdence uveden (konec platnosti jízdenky se oproti minulosti nijak nemění). Čas uvedený na jízdence tedy určuje čas, kdy nejdříve (a kdykoliv později) můžete začít svoji cestu. S jízdenkou můžete i nadále bez omezení cestovat jakýmkoliv pozdějším spojem jako dosud.
Pokud máte například jízdenku platnou od 11:00 a potřebujete jet vlakem o dvě hodiny dřív, původní jízdenku bez storno poplatku vrátíte a koupíte si novou, platnou od 9:00. Pozor ale, jízdenku je potřeba vrátit nejpozději 15 minut před odjezdem, později už storno poplatek činí 100 % z ceny jízdenky. Když naopak potřebujete jet později, nemusíte nic řešit a na jízdenku platnou od 11:00 můžete jet kterýmkoliv pozdějším vlakem, odjíždějícím z vaší nástupní stanice do 23:59 téhož dne.
U jízdenky z e-shopu můžete také snadno změnit jméno cestujícího. Vrátit můžete i jen část jízdenky, když například psa nebo kolo necháte doma.
Storno místenky
Místenku z e-shopu i z pokladny můžete vrátit až do 15 min před začátkem její platnosti( tj. do 15 minut před pravidelným odjezdem původního vlaku). Pozdější vrácení by znamenalo storno 100 % z ceny místenky. Pokud tedy měníte vlak, nezapomeňte také na změnu místenky.
Zpoždění a vrácení jízdného
Nárok na vrácení jízdného máte v situaci, kdy je váš vlak opožděn na odjezdu z vaší nástupní stanice, a to o minimálně 30 minut. Dále pak pokud je sice uvedené zpoždění menší než 30 minut, ale je jasné, že do své cílové stanice dojedete se zpožděním 60 a více minut (ujede vám přípoj).
Pozor, můžete mít nárok i na odškodnění
Pokud jízdenku vracíte z důvodu zpoždění vlaku o hodinu a více, můžete mít také za určitých podmínek nárok na odškodnění ze strany ČD. O podrobnostech se dozvíte brzy v jednom z našich příštích článků Porady.