PRAHA – Situace kolem dalšího osudu železničního mostu pod Vyšehradem je čím dál více vyhrocená, což nesvědčí rozumným diskusím založeným na posudcích technických odborníků. Podle mostních inženýrů, kteří se zúčastnili sympozia Mosty 2023, navíc do debat často nevhodně zasahují lokální politici i architekti, kteří problematice vůbec nerozumí.
Odborníci na stavbu mostů se vracejí k soutěžnímu dialogu a emocionálně vypjaté atmosféře, která diskuzi o nutné rekonstrukci mostu provází, v dopisu adresovaném ministru dopravy Martinu Kupkovi. „Zde se přímo nabízí analogie s rozhodováním lékaře o provedení operativního zákroku,“ píší inženýři ministrovi. Za velmi znepokojivé pak mají mostní inženýři narušování legitimních postupů rozhodování o budoucnosti mostu lokálními politiky. „Dříve odsouhlasené kroky v procesu přípravy rekonstrukce (výsledky soutěže, závěry kolokvia) jsou opakovaně zpochybňovány, pokud neodpovídají politickým tužbám. Veřejné mínění je ovlivňováno odkazy na nepochopené či snad záměrně zkreslené závěry zahraničních studií, které zatím zdaleka nedosahují vypovídací hodnoty prací provedených tuzemskými mostními inženýry,“ tvrdí odborníci. Za profesně velmi nešťastné pak považují stanovisko skupiny architektů, zaslané prezidentovi republiky a dalším činitelům. „Jsme přesvědčeni, že naprostá většina jeho signatářů není s problematikou mostu vůbec obeznámena, zatímco by měla alespoň tušit, že se zde zdaleka nejedná pouze o zachování původního vzhledu mostu a pražského panoramatu,“ stěžují si mostní inženýři.
Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.
A jaké stanovisko tedy k budoucnosti železničního mostu tito odborníci na stavbu mostů zaujímají? Kloní se k nutnosti nahradit stávající 120 let starou mostní konstrukci novou. „Příprava rekonstrukce mostu probíhá už více než 20 let, za tuto dobu bylo provedeno nespočet měření a výpočtů, které tuto variantu jednoznačně preferují před zachováním nosné konstrukce a jejím dalším využitím,“ vysvětlují mostní inženýři. Podle závěrů dokumentace, kterou inženýři zmiňují, je případná úprava nosných konstrukcí na hranici smysluplnosti, neboť výměny či zesílení více než 60 % konstrukčních prvků by umožnily provoz pouze redukovaného železničního zatížení v omezeném průjezdném profilu, a to po dobu nejdéle 30 let. Varianta nových nosných konstrukcí s minimální životností 100 let je proto pro vlastníka mostu (tedy stát) i jeho správce podle odborníků jednoznačně vhodnější z provozního i ekonomického hlediska.
Stavitelé mostů žádají ministra o více důvěry
Mostní inženýři uzavírají svůj apel na ministra připomenutím, že za svou práci jsou připraveni trvale nést zodpovědnost. Zároveň ale ministrovi připomínají, že odborné rozhodování nelze nahrazovat veřejnými peticemi ani politickými rozhodnutími. Žádají jej proto o více důvěry v jejich odborné znalosti a zkušenosti.
