Řada měst opět zvažuje zdražení jízdného na MHD. Její financování je neudržitelné

Zdroj: Pexels/ Life Of Pix

ČESKO – Městská hromadná doprava má v ideálním případě fungovat tak, aby obyvatele měst odradila od využívání aut. Díky tomu pak dochází ke zklidnění dopravy v centrech měst, což na jednu stranu znamená větší bezpečnost pro chodce a na stranu druhou také lepší ovzduší. I když v ideálním světě by takováto MHD, jejíž užití obyvatelé upřednostní před auty, měla být zdarma, ve světě reálném je bezplatný model neudržitelný. Neudržitelná je ale – jak se ukazuje – také příliš levná MHD. I proto nyní např. v Praze zaznívají hlasy, že by se roční kupon měl zdražit i dvojnásobně. Jaké ceny MHD jsou v jiných českých městech a také v evropských metropolích?

MHD v českých městech

I když hlavní vlna zdražování, a tedy i jízdného, přišla s počátkem nového roku, některá krajská města zvažují zdražení od jarních měsíců. Od března tak ceny některých druhů jízdenek navýší v Hradci Králové, od dubna bude MHD zdražovat také v Pardubicích. V celorepublikovém srovnání jsou roční kupony nejlevnější v Karlových Varech a Olomouci, naopak jedny z nejdražších jsou v Ústí nad Labem či Plzni. Přitom v Plzni zdražují každý rok vzhledem k inflaci. Obvykle napříč republikou nejvíce zdražují jednorázové jízdenky. Prvenství z hlediska nejdražšího kuponu na MHD v Česku pak patří Brnu. Tam sice jízdné nezdražovali již 12 let, ale roční kupon je v moravské metropoli dokonce o třetinu dražší než v Praze. Cestující za něj platí 4 750 Kč, faktem ale je, že magistrát na tento kupon obyvatelům přispívá částkou cca 1 400 Kč.

V některých městech je pak MHD cenově zvýhodněna pro seniory – a příp. je jim poskytována i zdarma. Totéž platí pro studenty a děti. Právě pro ně pak od letošního roku MHD dokonce zlevnila Jihlava – její představitelé věří, že se jim tak podaří omezit autodopravu dětí do škol, v jejichž blízkosti je ve špičce enormní provoz. Ačkoliv obvykle je pak zdražování městské hromadné dopravy motivováno především nutností pokrytí stále stoupajících nákladů, města se obvykle snaží zachovat co nejnižší jízdné pro všechny skupiny obyvatel – a to jak kvůli ekologii, tak i obecnému omezování provozu a zvyšování bezpečnosti.

Dvojnásobná cena v Praze?

Ohledně navýšení (dokonce až dvojnásobného) cen ročního kuponu se vede diskuse v Praze. Roční kupon stojí nyní 3 650 Kč, což je de facto 10 Kč na den. Výhodná cena má motivovat k tomu, aby lidé omezili dopravu auty. Město ale za hromadnou dopravu doplácí okolo 20 mld. ročně, cestující prostřednictvím úhrad jízdného platí jen necelých 5 mld. Kč. Zástupci ODS tak chtějí jízdné radikálně zvýšit. „Není možné, aby doprava, která je nejlepší na světě, byla i nejlevnější. Jestli to zdražení bude 1,5násobek, 2násobek nebo 2,5násobek, je na vnitřních dohodách, ale nebude to zdražení o 400 či 500 korun. To situaci neřeší,“ uvedl Tomáš Portlík (ODS), předseda zastupitelského klubu Spolu pro Prahu.

Ovšem v pražské koalici rozhodně na výši nového jízdného nepanuje shoda. „Vnímám to tak, že jak je nastavený ten tarif PIDu, je dlouhodobě rozpočtově neudržitelné. Mám na stole návrhy koaličních partnerů, jeden počítá i s dvojnásobným zdražením ročního kuponu. Já bych ale s takto extrémním skokovým zdražením nemohl souhlasit. V aktuální ekonomické situaci mnoha Pražanů to není akceptovatelné,“ uvedl tak Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.

Je přitom faktem, že v případě srovnání cen ročních kuponů na MHD s dalšími evropskými metropolemi je ten v Praze skutečně nejlevnější. V Bratislavě platí cestující za roční kupon v přepočtu 5 975 Kč, ve Vídni 9 125 Kč a ve Varšavě 10 548 K4. Naopak nejdražší MHD mají v Paříži, kde cestující za roční kupon platí v přepočtu 23 750 Kč a v Londýně dokonce 91 416 Kč.