Povinné ručení. Co ovlivňuje výši pojistného a dokdy budeme muset předkládat „zelené“ karty

Foto: Rýdlová J.

Jakmile si pořídíte auto, berete na svá bedra celou řadu povinností. Základní z nich je platba tzv. povinného ručení. Protože se zpravidla nejedná o zanedbatelnou částku, je vhodné neuzavírat smlouvu hned s první pojišťovnou. Jaké faktory obecně ovlivňují výši pojistného? Kdo je teoreticky z pohledu pojišťovny ideální řidič a jak daleko k němu máte vy?

Kdo a kdy platí

Povinné ručení je pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. S tímto dlouhým názvem se setkáme v zákoně číslo 30/2024 Sb., který letos v dubnu nahradil původní zákon, jež platil přes dvacet let. S vozidlem, které nemá sjednané povinné ručení, na silnice vyrazit nesmíte.

Dříve připadala nepříjemná povinnost platit povinné ručení na majitele motorového vozidla. Dle nového povinnost sjednat toto pojištění již nemá vlastník, ale provozovatel vozidla. Pro mnoho lidí se nic nezmění, protože se často jedná o tutéž osobu, avšak není to pravidlo. Například majitelem auta může být rodič senior, který již řídí minimálně, a proto ponechává auto k dispozici svému synovi, který je zaregistrován jako jeho provozovatel. Dle současných pravidel má povinnost sjednat autu povinné ručení syn, a nikoli jeho otec.

Jak se prokazuje pojištění

To, že je auto řádně pojištěno, se dříve dokládalo tzv. zelenou kartou. Ta se pak stala bílou, protože úplně stačilo, když jste si ji vytiskli doma na bílý papír. Nově si vystačíte se zelenou kartou v digitální podobě (např. v mobilu). Od 1. října 2024 končí povinnost papírové i digitální zelené karty. Nebudete ji muset předkládat při policejních kontrolách. Policisté si vaše pojištění ověří skrze online databázi České kanceláře pojistitelů, do které budou mít přístup. Vaší povinností je mít zaplacené povinné ručení a tím pro vás vše končí. Tato pravidla však platí pouze v rámci naší republiky, takže při výjezdu za hranice na ně nespoléhejte a zjistěte si požadavky dané země. Navíc i v rámci ČR je vhodné mít zelenou kartu po ruce alespoň v elektronické podobě pro případ nehody, kterou neřeší Policie ČR, aby se jí účastníci navzájem prokázali.

Jak ovlivníte cenu pojištění vy jako pojistník

Výše pojistného se odvíjí od více faktorů. Záleží na každé pojišťovně, co bude posuzovat. Nicméně jsou věci, které zpravidla zajímají všechny pojišťovny:

  • Věk pojistníka – mladý řidič je příliš nezkušený, zatímco u seniora hrozí pomalejší reakce a vliv kumulovaných zdravotních obtíží.
  • Bydliště – ve velkých městech s hustým provozem je mnohem větší pravděpodobnost dopravní nehody než na samotě u lesa.
  • Nehodovostní historie klienta – jestliže řidič v minulosti jezdil bez nehody, pak získává bonus. Pokud nehody zavinil, pak je mu předělen „malus“. Ten přispívá ke zvýšení pojistného, jelikož se dotyčný řidič jako klient prodražuje.
  • Slevy – někdy je možnost využít různé slevy či akční nabídky. Například pokud uzavřete pojištění on-line nebo jestliže zaplatíte pojistku najednou na celý rok dopředu.

Jak ovlivní cenu pojištění auto

  • Výkon motoru – čím vyšší výkon motoru, tím vyšší cena pojistného
  • Objem válců – i tady platí čím větší objem, tím vyšší cena
  • Hmotnost auta – opět, čím vyšší hmotnost, tím dražší povinné ručení
  • Stáří auta – čím je auto novější, tím je pojištění levnější. Stará auta mají pojistné vyšší

Co se týká prvních třech položek, tedy výkonu, objemu válců a hmotnosti auta, platí jednoduchá přímá úměra: čím vyšší, tím víc se prodraží. Jen u stáří auta platí logicky úměrnost nepřímá, a sice čím starší, tím více zaplatíte. Nová auta jsou v lepším technickém stavu a mají lepší bezpečnostní vybavení.

Kdy teoreticky zaplatíte nejméně a kdy nejvíce

Zjednodušeně řečeno na povinném ručení ušetříte, pokud budete například řidičem či řidičkou, středního věku s desetiletou praxí za volantem bez nehod bydlícím v Malé Vsi na Polesí a budete vlastnit tři roky staré osobní autíčko. Naopak pojistné se prodraží vašemu dvacetiletému synovi žijícímu v Brně, kterému jste za maturitu na druhý pokus darovali nový terénní vůz, s nímž poněkud popostrčil řidiče Felicie s odůvodněním, že dodržováním 50 km rychlostního limitu v obci zdržoval plynulost dopravy.