Řidiči, pozor – bodový systém zpřísní, změní se povolená rychlost na dálnici i mnoho dalšího

Zdroj: Pexels/Marta Wave

ČESKO – O tom, že silniční zákon potřebuje úpravy odpovídající vývoji silničního provozu, se hovořilo již delší dobu. I proto tedy vznikla novela silničního zákona, kterou tento týden přijali poslanci. Od počátku nového roku tedy všechny řidiče (poté, co novelu schválí senátoři a podepíše prezident) čeká na silnicích řada změn.

Bodový systém bude jednodušší, ale také přísnější

Bodový systém v Česku vznikl před 17 lety a od té doby se z hlediska svých parametrů nijak neměnil. Nyní však zákonodárci přistoupili k mnohým změnám, které zohledňují to, jak se řidiči za volanty chovají. Ačkoliv bodování tedy bude jednodušší (místo pěti bodových pásem budou pouze tři – takže řidiči při přestupcích přijdou vždy o 2, 4, nebo 6 bodů), zároveň také zpřísní. Zvýší se také mnohé pokuty udělované za závažné trestné činy.

Specificky např. za řízení pod vlivem alkoholu nebo drog bude moci pokuta nově dosáhnout až ke 25 tis. korunám. Řidiči bude strženo také 6 bodů a bude mu hrozit zákaz řízení až na rok a půl. Faktem totiž je, že každoročně opilí řidiči zaviní až 5 tis. nehod, při nichž zemře okolo 50 lidí. Přísnější bude zákon i k těm, kteří odmítnou dechovou zkoušku nebo test na drogy – v takovém případě bude pokuta moci vyšplhat až na 75 tis. Kč a zákaz řízení na 26 měsíců. „Bude také platit jasné pravidlo dvakrát a dost u těch nejzávažnější a třikrát a dost u těch středně závažných přestupků,“ doplnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dle jeho slov nová úprava cílí na nejzávažnější přestupky a recidivisty. I proto budou pokuty a zákazy řízení vyšší než v době zavedení bodového systému. „V tomto směru sledujeme i ostatní státy, které v předchozích letech významně sankce navýšily a mělo to i značný dopad na bezpečnost provozu,“ shrnul.

Vyšší povolená rychlost na dálnici a „řidičák na zkoušku“

Poslanci také schválili vyšší povolenou rychlost na dálnicích, ta bude moci na některých modernizovaných úsecích s nejnovější telematikou dosahovat až ke 150 km/hod. Zvýšit povolenou rychlost se přitom poslanci pokusili již podruhé. Poprvé to bylo v r. 2015, nakonec ale návrh odmítl Senát. I nyní k návrhu panují jisté výhrady zejména ze strany odborníků. „Ten, co jede 150 kilometrů v hodině, má o třetinu delší brzdnou dráhu,“ uvedl tak např. dopravní specialista Roman Budský.

Díky novele pak za volant budou moci usednout také již 17letí řidiči. V tomto případě se naopak odborníci shodují v tom, že se jedná o krok správným směrem – díky takto nabytým zkušenostem mohou budoucí řidiči získat takové zkušenosti, které jim autoškola jinak nedá. Přítomnost zkušenějšího řidiče jim může pomoci lépe zvládat situace v běžném provozu (což je jistě žádoucí, jelikož právě mladí řidiči do 24 let každý rok zaviní na 11 % všech smrtelných nehod). Podmínkou pro řízení v 17 letech je doprovod mentora. Mentorům pak bude k dispozici také odborná příručka, a to i v podobě mobilní aplikace.

Co neprošlo?

Vedle popsaných změn je pak novela naopak benevolentnější k méně závažným přestupkům. V některých případech pokuty dokonce i klesnou. Co v novele chybí, jsou např. původně uvažované povinné helmy pro cyklisty nebo zrušení 1,5metrového odstupu při jejich předjíždění. Stejně tak nebyl zahrnut návrh z dílny ODS. Ta chtěla rozvolnit platný zákaz nedělních jízd kamionů (toto omezení se vztahuje ještě ke svátkům a v období letních prázdnin také na část pátku).