V minulém článku jsme probrali situace, kdy v čísle účtu uděláte chybu, nicméně toto číslo neprojde přes automatickou kontrolu bankovního systému nebo sice projde, ale později se ukáže, že účet příjemce neexistuje. Tudíž peníze jsou zachráněny a poměrně rychle se vrátí zpět. Co však udělat, pokud jste peníze omylem poslali na skutečně existující účet? Dozvíte se vůbec komu? A může banka dotyčnému přikázat, aby vám je vrátil?
Peníze odešly na existující účet
Pokud peníze odejdou na opravdu existující účet, nastává poměrně svízelná situace. Okamžitě informujte svou banku. Patrně budete muset vyplnit formulář o mylně zadané platbě. Jestliže se jednalo o účet vedený u vaší banky, je situace jednodušší. Banka kontaktuje přímo majitele účtu, tedy neoprávněného příjemce vašich peněz. Pokud však peníze odešly na účet jiné banky, vše se komplikuje o další článek. Vaše banka osloví onu cizí banku a ta kontaktuje svého klienta a požádá ho o vrácení částky. Pokud klient peníze vrátí, pak vás mylně zadané číslo účtu přijde „jen“ na papírování a ztrátu času.
Neoficiální tip
Jestliže se chcete vyhnout popsanému formálnímu procesu, můžete využít neoficiální postup. Na účet, na který jste mylně zaslali svou platbu, zašlete nějakou minimální částku, např. 10 Kč. Do poznámky pro příjemce napište stručně, že žádáte o vrácení předešlé, omylem zaslané, platby, případně uveďte na sebe kontakt. Je totiž možné, že příjemce je poctivý člověk a sám neví, co s příchozími penězi udělat, nebo si jich třeba ani nevšiml, avšak v podstatě je ochoten sumu bez problémů vrátit.
Druhá strana odmítá peníze vrátit
A nyní přitvrdíme do maxima, a to do situace, kdy dotyčný majitel účtu nekomunikuje, popřípadě odmítá peníze vrátit. Nečekejte, že mu to banka může dát příkazem. Budete to vy, kdo bude muset vyplnit formulář, v kterém požádáte banku, aby vám sdělila identifikační údaje dotyčného nepoctivce. Naštěstí dle zákona o bankách je přímo její povinností sdělit vám za těchto okolností i bez souhlasu majitele účtu jeho jméno, datum narození a trvalé bydliště. Tato služba je zpoplatněna. Pak již postupujete na vlastní pěst. (Tedy jen obrazně, pěsti do toho raději rozhodně nezatahujte.) Pokud se vám nepodaří s dotyčným rozumně domluvit, např. již peníze utratil, pak nezbývá nic jiného než soud. Podáte žalobu ohledně bezdůvodného obohacení (§ 2991 občanského zákoníku). V tomto případě se dá výsledný verdikt soudu snadno předvídat. Žalovaný bude muset vrátit peníze a uhradit náklady na soudní řízení. Vše se ale může dosti protahovat, zejména je-li na něj uvalena exekuce.
Jak problémům předcházet
Nejlepší řešení problémů je jejich prevence. Takže zásadně provádějte své transakce v online bankovnictví v klidu a vše si po sobě řádně zkontrolujte. Pokud hůře vidíte, nastavte si potřebné zvětšení obrazovky a dlouhý řetězec čísel si na složence, z které ho opisujete, tužkou rozdělte např. po třech. Je rovněž lepší platby zadávat z notebooku či počítače než z mobilu, kde je větší pravděpodobnost překlepu. Na druhé straně právě mobil nabízí čtečku QR kódů, které vám výrazně platby usnadní. Pokud složenka či faktura obsahuje QR kód (což už bude brzy standard), pak jej naskenujete do své mobilní aplikace a údaje potřebné pro platbu se vám samy načtou.
Čtěte také:
Co se stane, když pošlete omylem peníze na špatný účet. Vrátí se vám automaticky? I. díl