ČESKO – Každý řidič osobního auta, který jel někdy po dálnici, má jistě vlastní zkušenost s předjížděním kamionů. To nejenže provoz zpomaluje, ale nezřídka je také nebezpečné. Kvůli této praxi pak nezřídka na páteřní dálnici D1 vznikaly dlouhé kolony. Ačkoliv zákon de facto předjíždění kamionů obecně zapovídá, jen málokterý z řidičů jej dodržoval. Proto se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodlo rázně zakročit. Začalo tedy osazovat dálnici D1 zákazovými značkami a jejich nedodržení důsledně stíhat a pokutovat. Na konci minulého týdne se tak dálnice spojující Prahu a Brno stala „zónou“, kde by se kamiony vzájemně již předjíždět prakticky neměly…
Novinka, která se osvědčila
První (a dočasné) zákazové značky začalo ŘSD na vytipovaných úsecích dálnice D1 instalovat již loni na podzim. Postupně je pak začalo měnit za ty stacionární. „Celá trasa mezi Prahou a Brnem je nyní osazena 250 stabilními značkami,“ potvrdil Jan Rýdl, mluvčí ŘSD. Druhá etapa opatření, které má na téměř celém tahu mezi Brnem a Prahou zlepšit plynulost dopravy, minulý týden zdárně dospěla do svého konce. Jen za prvních pět měsíců letošního roku bylo v příslušných úsecích v oblasti Vysočiny zaznamenáno více jak tisíc přestupků. Na pokutách pak bylo vybráno přes pět milionů.
Jaký to má smysl?
Dle slov Rýdla nejen sami řidiči osobních vozů, ale také dopravní experti dlouhodobě vnímali nespočet nebezpečných situací, které standardně zakazuje zákon č. 361, o pozemních komunikacích. „Kamion, který vjede doleva pro předjíždění a omezí a často ohrozí provoz, přesně to zákon zakazuje,“ uvedl přímo. Jenže jeho dodržování bylo minimální. Opatření v podobě zákazových značek, které stálo řádově jednotky milionů korun, pak tento zákaz velmi zvýraznilo. „Díky pečlivé a důsledné práci dopravní služby policie ČR, která silně dbá na to, aby ten zákaz byl respektován, se situace na D1 již výrazně zlepšila,“ dodal také Rýdl.
Kde (a kdy) značky platí?
Značky, které zakazují předjíždění kamionů, jsou platné mezi 5. a 22. hodinou. Nákladní auta (resp. vozidla nad 3,5 tuny) musí tento striktní zákaz předjíždění dodržovat všude tam, kde jsou pouze dva jízdní pruhy v jednom směru. Tam, kde je navíc pravý stoupací pruh (a dálnice je tedy v jednom směru de facto tříproudá), zákaz neplatí. „Těchto etap není málo. Ve směru z Prahy do Brna je to celkem 28 kilometrů a z Brna do Prahy je to dokonce 39 kilometrů. Kamiony, pokud se mezi nimi vyskytne některý, který je výrazně pomalejší, tak stále bude možné předjet,“ objasnil také Rýdl.
Na dodržování dopravního značení aktuálně dohlíží několik policejních aut denně. Minimální pokuta při porušení zákazu činí 4,5 tisíce korun. V případě, že řidič zaplatit na místě odmítne, míří přestupek do správního řízení, kde může pokuta dosáhnout až na 25 tisíc. Kromě toho řidičům hrozí ztráta až 6 trestných bodů – a ve správním řízení mohou přijít i o řidičský průkaz.
Podobné zákazové značky by měli silničáři postupně rozmisťovat také na dalších dálnicích v Česku. „Jsou úseky, které jsou už vytipované. Nyní se řeší projekty s dopravními experty i dopravní službou a jednotlivými kraji. Diskutujeme, na kterých dalších úsecích dálnic by se toto opatření mohlo hodit a bylo by přínosem pro bezpečnost a plynulost provozu,“ uzavřel Rýdl s tím, že již nyní tento zákaz platí např. i na dojezdech některých dálnic směrem k Praze.