Nepřipravení řidiči. Jak v zimě předejít nepříjemnostem za volantem

Foto: Rýdlová J.

Zima není k autům ani trochu milosrdná. Pokud se řidiči navíc včas nepřipraví, mohou se na silnicích snadno ocitnout v nepříjemných situacích. Když teploty klesnou pod nulu a ulice zavalí sníh, mohou i maličkosti v údržbě představovat velký rozdíl. Jak pečovat o své auto, abyste se vyhnuli problémům v těch nejchladnějších dnech?

Vybitá baterie = pohroma pro naše plány

Ještě před nástupem zimy by řidiči měli zkontrolovat baterii svého vozu. Pokud je baterie slabá, může se stát, že se ji nepodaří nastartovat ani při teplotě mírně pod nulou.  Zejména to platí u vozidel s naftovým motorem, která z baterie čerpají více energie k nastartování. Ale není to pravidlo. Stejný problém může potkat i řidiče vozidel s benzínovým motorem. Častým důvodem bývá jízda pouze na krátké trasy nebo pokud vozidlo déle nejezdí. Není-li baterie v dobré kondici, už i 14denní odstávka může být problém. Pokud se vám auto podaří nahodit přes startovací kabely, nejásejte. Baterie se již není schopna plně nabít, a nikdy nevíte, kdy se podobná situace zopakuje a zhatí vaše celodenní plány, případně odjezd na dovolenou.

Proto je zásadní včasná výměna staré baterie. Stav baterie si můžete nechat zkontrolovat v odborném servisu. Pokud chcete ušetřit čas i peníze, můžete si baterii přeměřit sami. Stačí si zakoupit multimetr (je běžně k dostání v obchodech s elektronikou) a nechat si vysvětlit, jak s ním měřit. Napětí, které naměříte, by mělo by mělo přesahovat 12,6 V.

Základní prevence vybití autobaterie

  • Jestliže vaše vozidlo nebude delší dobu jezdit, tj. nenabije se automaticky během jízdy, odpojte baterii od elektroinstalace vozidla.
  • Jezděte delší vzdálenosti, aby se baterie stačila nabít. O kolik kilometrů se přesně jedná, vám však nikdo neřekne. Ve hře je totiž více faktorů, např. stav vaší autobaterie, způsob jízdy a charakter trasy, používání spotřebičů napojených na elektriku vašeho vozidla (např. autorádio, vyhřívání sedaček, dobíjení mobilů). V neposlední řadě také to, jak moc trpěla baterie v létě působením vysokým teplot. Orientační minimální doba nabití autobaterie jízdou se odhaduje  přibližně na 30 minut.

Správný stav autokapalin

Než udeří mrazy, je potřeba zkontrolovat či přímo vyměnit provozní kapaliny ve vozidle. Někteří řidiči zapomínají, že letní kapalina do ostřikovačů může při teplotách pod nulou zamrznout. Pak hrozí poškození celého systému ostřikovačů. V zimě se na čelním skle rychle usazují nečistoty, které ztěžují viditelnost chodců a ostatních účastníků silničního provozu. Proto je důležité mít v dobrém stavu také stěrače. Pokud téměř denně jezdíte, doporučuje se jejich výměna dokonce každoročně. Opotřebované stěrače zanechávají na skle šmouhy a nedokážou zcela odstranit nečistoty. Navíc mohou čelní sklo poškrábat, proto je lepší je na začátku zimy vyměnit za nové.

Dále je vhodné zkontrolovat hladinu motorového oleje, brzdovou kapalinu, případně kapalinu pro posilovač řízení, a chladící kapalinu. Někteří řidiči používají v létě v chladicím systému destilovanou vodu, i tu je důležité před příchodem zimy vyměnit za nemrznoucí směs.

Kontrola brzd

Brzdy by měly být v perfektním stavu po celý rok, v zimě je to však obzvlášť důležité. Opotřebované brzdové kotouče nebo destičky je dobré nechat včas vyměnit. Jak již bylo řečeno, řidiči by neměli zapomínat na výměnu brzdové kapaliny, zejména pokud k ní nedošlo po loňské zimě. Časem totiž ztrácí své vlastnosti a v systému se hromadí kondenzát, který oslabuje jeho výkonnost. Pokud se na přístrojové desce zobrazí varovné kontrolky o problémech s brzdovým systémem nebo nefunkčním ABS, je potřeba vše neprodleně řešit, protože ABS pomáhá kontrolovat vůz na kluzké vozovce a může vám pomoci zabránit nehodě.

Problémy se zamlženými okny

S klesajícími teplotami se mohou okna auta uvnitř zamlžovat, což má za následek sníženou viditelnost a zvýšené riziko nehody. Příčinou může být starý kabinový filtr, který je třeba každoročně vyměnit, ideálně před zimou. Dalším důvodem zamlžování bývá vlhkost uvnitř vozu. Pomoci může nahradit látkové koberečky gumovými rohožemi. Při nastupování do vozu se zasněženými botami se doporučuje rohožky vyklepat a po jízdě se zbavit roztátého sněhu.

Prevence zamrznutých dveří

Pokud mrzne, stává se, že dveře (včetně kufru) auta nejdou lehce otevřít. Jestliže je otevřete silou, hrozí, že si poškodíte těsnění. Z tohoto důvodu se vyplatí ještě před zimní sezónou a pak i v jejím průběhu, namazat těsnění po obvodu dveří speciálními přípravky, které zabraňují zamrznutí. Rovněž po umytí vozidla či po vyjetí z myčky se vyplatí důkladně očistit těsnění dveří, případně pomocí stlačeného vzduchu odstranit vodu z otevřených zámků, aby nedošlo k jejich zamrznutí.

Sníh a led na autě

Když teploty klesnou pod nulu a také když nasněží, musí řidiči vytáhnout škrabky a odstranit led a sníh z čelního skla  a oken. Pokud není škrabka po ruce, mnozí sahají po různých alternativách, například plastových kartách. Ty však mohou čelní sklo nenávratně poškrábat. I malé škrábance ale zhoršují viditelnost. Pro odstranění sněhu a ledu z oken je tedy dobré používat pouze k tomu určené škrabky nebo speciální odmrazovací kapaliny. (Při jejich používání si však dejte pozor, aby nestékaly na kapotu. Mohly by ji poškodit.) Rovněž na odmetání směnu z povrchu vozidla se vyplatí koupit si speciální kartáč, který nepoškrábe kapotu a který má dostatečně dlouhou, nejlépe otočnou násadu.

Zdroj: Zpracováno dle TZ CarVertical