
ČESKO – Po více než šesti desetiletích se Česká republika minulý týden zcela zbavila závislosti na dovozu ruské ropy. Klíčovým krokem se stalo dokončení rozšíření ropovodu TAL, který nově umožňuje přepravit až osm milionů tun ropy ročně – tedy množství postačující pro pokrytí celoroční spotřeby tuzemských rafinerií. Ropa nově proudí z jihu, z italského přístavu Terst. Historický zlom je přímým důsledkem války na Ukrajině a změny evropské energetické strategie.
TAL namísto Družby
Dlouhá léta proudila ropa do Česka výhradně ropovodem Družba z Ruska. Tento systém ale přestal být v kontextu geopolitické situace bezpečný a spolehlivý. Vláda proto už na podzim roku 2022 rozhodla o posílení alternativní cesty – rozšíření ropovodu TAL. Jeho kapacita byla navýšena na dvojnásobek a nyní dosahuje právě osmi milionů tun ročně. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) objem, který ropovod pojme, bezpečně postačí na pokrytí celoroční spotřeby Česka.
Současné dokončení projektu znamená pro Česko nejen konec závislosti na jednom dodavateli, ale také posun směrem k větší energetické bezpečnosti. Jak poznamenal ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), 17. duben se stal „dnem ropné nezávislosti“. Česko se tak připojuje k dalším evropským státům, které usilují o diverzifikaci zdrojů a snižování rizik spojených s nestabilními geopolitickými oblastmi.
Strategická investice za 1,5 miliardy
Práce na rozšíření ropovodu trvaly dva roky a investice se vyšplhala na přibližně 1,5 miliardy korun. Projekt financovala státní společnost MERO, která v Česku spravuje ropovody a centrální tankoviště v Nelahozevsi. Odtud pak ropa putuje dál do rafinerií. Ministr Stanjura v této souvislosti zdůraznil, že je třeba ocenit rekordně krátký čas, za který se podařilo kapacitu navýšit.
Aktuální dodávka ropy už míří do rafinerie v Litvínově. Podle generálního ředitele skupiny Orlen Unipetrol Mariusze Wnuka je zajištěn stabilní přísun suroviny i pro rafinerii v Kralupech nad Vltavou. Obě zařízení vlastní polská petrochemická skupina PKN Orlen. „Pro litvínovskou rafinerii jsme zajistili další tankery s ropou ze zámořských nalezišť. Zásobování obou našich rafinerií je tedy plynulé,“ dodal Wnuk.
Opozice projekt chválí, ale připomíná vlastní zásluhy
Pozitivně projekt hodnotí i opozice. „Je to krok, který jsme začali připravovat už za naší vlády, když se dělaly studie proveditelnosti. Tato vláda to dotáhla, je to projekt, který je naprosto v pořádku,“ uvedl Karel Havlíček (ANO), první místopředseda hnutí a bývalý ministr průmyslu a obchodu. Faktem ovšem je, že tehdejší kabinet Andreje Babiše sice disponoval příslušnými studiemi, ale o realizaci projektu nerozhodl. Podle Havlíčka jsou však právě studie proveditelnosti základem – kdy následně kdokoliv příslušný krok již může učinit.
Družba v režimu „stand-by“
Energetický konzultant Jiří Gavor potvrdil, že „dodávky klasickým východním směrem nyní skutečně mohou být nulové“. Ropovod Družba tak zůstává nevyužit a jak Gavor uvedl, může být na několik let zakonzervován. Poté by však bez údržby degradoval. Budoucnost Družby tedy záleží především na rozhodnutí rafinerií. „Bude záležet na objednávkách majitelů rafinerií, zda se bude ještě Družba užívat – a zda bude vůle nakupovat ruskou ropu,“ uzavřel.