Staré vlaky Českých drah definitivně končí. S veřejností se rozloučí v Olomouci

Motorová jednotka číslo 460, foto Jan Šnábl

OLOMOUC – Na české železnici končí další typ legendárních vlaků. Elektrické jednotky řady 460 přezdívané jako „Pantograf“ nebo „Tornádo“ se s veřejností oficiálně rozloučí už tento víkend. Pro železniční fanoušky, cestující i zaměstnance železnice je od pátku 19. dubna do neděle 21. dubna připraven bohatý rozlučkový program.

České dráhy o tomto víkendu oficiálně ukončí provoz poslední staré elektrické jednotky a cestujícím budou sloužit už jen moderní, klimatizované a bezbariérové vlaky CityElefant nebo RegioPanter. Veřejnost včetně železničních fanoušků bude mít o tomto víkendu jedinečnou a poslední oficiální příležitost svézt se s posledními jednotkami řady 460. Jeden z vlaků se v neděli vydá do železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově a poslední jednotky v Olomouci zasáhnou do provozu už jen jako výpomoc v případě nedostatku nových vlaků RegioPanter. I tato výpomoc by měla do léta skončit. „Tornáda“ nebo také „Pantografy“, které již dosloužily, nyní míří už do kovošrotu.

Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.  

Oficiální loučení s bohatým program

Celá akce začne již odpoledne v pátek 19. dubna, kdy bude v čase asi 13:30 – 14:30 hodin v Olomouci pro fotografy připravena možnost pořízení snímků unikátního setkání čtyř historických a moderních elektrických jednotek „Pantograf“ 451/452, „Tornádo“ 460 a „RegioPanter“ a předpokládá se také účast „červené“ jednotky řady 560. Půjde tak o jedinečné setkání elektrických jednotek ČSD / ČD pro regionální dopravu, které se už asi nikdy nebude opakovat. Setkání se uskuteční v nákladním obvodu železniční stanice Olomouc hl.n.

Na sobotu 20. dubna jsou připraveny v okolí Olomouce jízdy zvláštních vlaků s jednotkou EM 488.0079/80, která se honosí retro nátěrem. Z hanácké metropole vyrazí do Červenky, Prostějova a Přerova. Otevřen bude rovněž místní depozitář ČD Muzea. Zde se můžete těšit na výstavu historických strojů ze sbírek Českých drah a pro děti bude připravena možnost svézt se malou posunovací lokomotivou „BNkou“. Depozitář bude v tento den přístupný v době od 9 do 16 hodin. Vstupné činí 50 korun pro dospělé a 25 korun pro děti od 6 do 15 let, důchodce od 65 let a držitele průkazů ZTP a ZTP/P.

Tornádo express Olomouc hl.n. – Střelná – Chomutov v neděli 21. dubna

Pomyslnou třešničkou rozloučení s těmito legendami příměstské dopravy bude jízda zvláštních expresů z Olomouce do Střelné a ze Střelné do Chomutova v neděli 21. dubna, kdy jednotka projede celou trasu, kde bývaly tyto stroje v pravidelném provozu,“ doplnil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Takzvaný „Tornádo expres“ bude veden opět jednotkou EM 488.0079/80 v retro nátěru. V Chomutově bude jednotka deponována v areálu Železničního depozitáře Národního technického muzea. Vlak je momentálně už v celé trase vyprodán. Zbývá pouze několik volných míst v dílčích úsecích.

Padesát let ve službě cestujícím

Prototyp elektrické jednotky řady 460 vyjel z Vagonky ve Studénce v roce 1971. Elektrickou výzbroj dodával podnik MEZ Vsetín. Sériová výroba probíhala v letech 1974 až 1978. Každá jednotka se skládala ze dvou čelních motorových vozů se čtyřmi hnacími nápravami a trojicí vložených vozů. Celý vlak měl délku 122,5 metru, hmotnost až 294 tun a kapacitu 336 míst k sezení. Maximální rychlost je 110 kilometrů v hodině. Bylo vyrobeno celkem 43 jednotek. Elektrické jednotky řady 460 jezdily v severních Čechách, v provozu byly na Olomoucku, Ostravsku a na Slovensku. Poslední linkou s pravidelným nasazením se stala trasa Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.