Počet najetých kilometrů je jedním z hlavních ukazatelů opotřebení vozu a klíčovým prvkem pro řidiče, kteří kupují nové auto. Stav tachometru nicméně nemusí vždy ukazovat reálnou hodnotu, především pokud se jedná o starší vozidlo. Podvodníci si s čísly často hrají s vidinou vyšších zisků.
Kdy roste pravděpodobnost stočených kilometrů
V Česku trpí na stočené kilometry nejčastěji auta, která mají najeto přes 200 000 km. Téměř u 6 % aut prověřených na platformě carVertical, u kterých byly zaznamenány stočené kilometry, mělo nájezd mezi 200 000 a 250 000 km. Šance, že si koupíte auto se stočenými kilometry, je v této kategorii třikrát vyšší než u aut, která mají najeto do 50 000 km.
V kategorii vozů s nájezdem do 50 000 km se tedy jedná „jen“ o 2 % stočených tachometrů. U aut s nájezdem od 50 000 km do 150 000 km je pravděpodobnost jen nepatrně vyšší. Avšak po překročení hranice 150 000 km vyskočí šance na vůz se stočným tachometrem přes 3 % a tento trend dál úměrně stoupá s rostoucím nájezdem.
Kritická hranice nájezdu
Jakmile však tachometr překročí hranici 250 000 km, podíl aut se stočenými kilometry převýší 8 %. U aut s nájezdem mezi 300 000 a 350 000 km jde o 12 %. U prověřených aut s nájezdem vyšším než 500 000 km se procento více než zdvojnásobilo (25,5 %). Stočené kilometry mělo tedy každé čtvrté auto.
Nájezd a poškození vozu
Vyšší pravděpodobnost koupě auta se stočenými kilometry je jen jedním z mnoha rizik, kterým můžete při koupi auta s vyšším nájezdem čelit. S počtem najetých kilometrů stoupá také šance, že v minulosti došlo k poškození auta. Ve sledovaném vzorku to byly právě vozy s nájezdem 350 000 až 400 000 km, které byly v minulosti nejčastěji havarované. Jednalo se o celých 61 %. Nejnižší šance narazit na auto s nějakým poškozením je u nájezdu do 50 000 km. Činí však téměř 39 %, což není rozhodně málo.
Nejžádanější auta
Z vygenerovaných přehledů historie vozidel vyplývá, že Češi se nejčastěji zajímají o auta s nájezdem mezi 150 000 a 200 000 km. Těsně za nimi se drží auta s nájezdem mezi 100 000 a 150 000 km. Zájem o vozy s nájezdem v rozmezí 50 000 až 100 000 km je výrazně nižší, díky jejich vyšší tržní ceně.
Všudypřítomné riziko
Přestože většina českých řidičů nepřekračuje hranici 200 000 km, kdy se riziko zakoupení auta se stočenými kilometry značně zvedá, šance, že si takové auto koupíte, rozhodně není nulová. V nejoblíbenější kategorii nájezdu, tj. od 150 000 do 200 000 km, mělo stočené kilometry přes 3 % aut. Navíc záznam o poškození měla v této kategorii dobrá polovina aut.
Relativně dobrá volba
Z ojetých aut představují zlatý střed auta stará 3 až 5 let. Neztrácejí totiž tolik na hodnotě a nemají vysoký nájezd. Jenomže takové auto si nemůže dovolit každý, proto se řidiči zajímají o starší modely s vyšším nájezdem. Při koupi by pak měli věnovat velkou pozornost skutečnému stavu a rovněž jeho historii. Přehledy historie vozidel totiž poskytují cenný vhled do minulosti auta, včetně jeho poškození a potenciální manipulace s tachometrem. Umožňují také odhadnout nutné dodatečné náklady, které budete muset do vozu po jeho koupi ještě investovat. (Například pokud auto v minulosti prodělalo čelní náraz, zaměřte se na známky koroze nebo stopy po špatné opravě právě v čelní části vozu.) Samotné koupi by měla vždy předcházet testovací jízda a fyzická kontrola v autorizovaném servisu.
Zdroj: TZ carVertical