
ČESKO – Ministerstvo dopravy v posledních pár letech zaměřilo velkou pozornost na budování dálnic a silnic 1. třídy. Tempo staveb a také otevírání nových dálničních úseků bylo v loňském roce rekordní, v podobné rychlosti jej chce pak resort dopravy udržet i v následujících letech. Na kolika nových kilometrech silnic se projedeme letos a jaké stavební práce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje?
Kompletní dálniční síť?
Loni stát zprovoznil na 110 km dálnic a jejich síť tak dosáhla dalšího milníku, měří více jak 1500 km. To, v jakém rozsahu jsou výsledky práce jednotlivých resortů patrné, se samozřejmě odvíjí primárně od finančních prostředků. Vzhledem k tomu, že ŘSD bude mít letos k dispozici rekordní rozpočet přesahující 80 mld., není divu, že v plánu jsou „velké věci.“ Jednou z hlavních priorit je pak příprava staveb. Dalších 350 km dálnic je tak již v různých přípravných fázích – a všechny hlavní tahy by měly být hotové do r. 2033.
Jen v letošním roce chce stát otevřít dalších skoro 100 km dálnic a silnic 1. třídy. Dle dat ŘSD bude kromě toho zahájena stavba dalších téměř 65 km nových dálnic a 45 km silnic 1. třídy. Tempo výstavby chce ministr Martin Kupka (ODS) nadále udržet, jak specifikoval, „aby se v roce 2026 mohlo začít stavět dalších více než 90 kilometrů a v roce 2027 více než 120 kilometrů dálniční sítě“.
Na dálnicích bude také umístěno na 30 vysokorychlostních vah a proti přetíženým kamionům má od nového roku začít zasahovat také nová dálniční inspekce. Plánem také je začít stavět ještě ve větších objemech a rychleji. Resort dopravy tak např. plánuje jednat s obcemi o podobě sporných staveb a posunovat se efektivněji v jejich přípravě. Např. v souvislosti s výstavbou dálnice D35 je bouráno 5 domů, a to kvůli stavbě mostů u Všestar. Konkrétně dálnice D35 je zároveň nejvíce rozestavěnou dálnicí v Česku, práce probíhají na cca 65 kilometrech najednou.
Letos by měla být dokončena také dálnic D1 díky obchvatu Přerova (Přerov- Říkovice), obchvat má být také u Litomyšle nebo Nové Paky. Dojde zároveň na opravy některých dálničních úseků. Práce budou pokračovat na pražském okruhu u Lochkova a také na D5 u Berouna a Rozvadova. Komplikace kvůli kyvadlovému provozu budou na silnici č. 3 u Votic.
Plány do příštích let
Zahájena by letos měla být i další klíčová stavba sítě – část pražského okruhu od Běchovic k dálnici D1. Zde byla stavba zahájena na počátku prosince. Kvůli nepříznivému počasí ale nyní stojí. Ministerstvo dopravy chce letos pokročit také v přípravách okruhu na severu Prahy. Čeká, že posouzením vlivu na životní prostředí projde také třetí úsek z Březiněvsi do Satalic a bude zahájen výkup pozemků. „To se týká i celého úseku dálnice D3, resp. jejích 57 km, kde bychom již letos měli zahájit majetkoprávní přípravu,“ uvedl tak Radek Mátl, generální ředitel ŘSD.
Přitom právě majetkoprávní příprava před získáním všech potřebných razítek pro stavbu je možná na základě novely liniového zákona. Podle názoru opozice je ale zdlouhavé povolování staveb. „Myslím, že současná vláda má nesplněný domácí úkol, což je také výzva pro vládu budoucí, tedy zrychlit umisťování staveb a soutěže,“ uzavřel Martin Kolovratník (ANO), místopředseda sněmovního hospodářského výboru.