Byl to požár, jaký nikdo z nás nezažil. Hasič se podělil o své dojmy z katastrofy v Hustopečích nad Bečvou

Ilustrační foto Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

HRANICKO – Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán. Proto vždy, když se vymkne kontrole, je to špatné. A 28. února v Hustopečích nad Bečvou to bylo hodně, hodně, hodně špatné. O své dojmy z náročného zásahu u obrovského požáru cisteren s benzenem se podělil zkušený hasič Jan Huňat.

„Dojížděli jsme na místo a už jsme cítili neskutečné horko. Vyskákali jsme z cisterny a slyšeli jsme, jak vagóny vybuchují. V tu chvíli mi bylo jasné, že jde o požár, jaký nikdo z nás nezažil. Klukům jsem řekl, že půjdeme na průzkum a že počkáme, než dojedou posily a budeme schopní společně požáru čelit. Všichni máme rodiny, děti… Nikdo z nás nechce přijít o život kvůli nějaké zbrklé reakci,“ popisuje začátek zásahu v Hustopečích nad Bečvou profesionální hasič Jan Huňat. Slouží na stanici v Lipníku nad Bečvou a zároveň je zástupcem velitele dobrovolné jednotky právě v Hustopečích. U události byl se svými kolegy jako první.

Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Zastavení provozu na trati

Na operační středisko vysílačkou hlásil okamžitě podrobnosti z místa a žádal zastavení provozu na trati. „To bylo v tu chvíli nejdůležitější, abychom zamezili dalším problémům. Jakmile dojely první profesionální jednotky, tak jsme se zařadili do zásahu. Protože to tu známe, směřovali jsme další síly a prostředky na přilehlou cyklostezku, kudy byl nejlepší příjezd k hořícímu vlaku. Zasahovali jsme až do večera, pak už jsme byli všichni vyřízení a potřebovali jsme vystřídat,“ vysvětluje dále.

Jednalo se o velice fyzicky a psychicky náročný zásah, jaký v kariéře nepamatuje. „Ještě večer jsem se třepal, měl jsem k tomu požáru obrovský respekt. Bál jsem se o kluky, ale byla to neuvěřitelná zkušenost,“ doplňuje zkušený hasič s tím, že díky pravidelným výcvikům, podpoře obce a modernímu vybavení mohla dobrovolná jednotka rychle vyjet a celý pátek na místě zasahovat. „Někteří členové slouží jako profi hasiči ve firmě Deza, nicméně takto složitý zásah jsme zažili všichni poprvé. Klukům patří pochvala za to, jak zareagovali. Udrželi chladnou hlavu a makali, kde bylo třeba. Klobouk dolů,“ uzavírá Jan Huňat.

Obří požár…

V pátek 28. února v 11:39 hodin vykolejil nákladní vlak na železniční trati v Hustopečích nad Bečvou, který přepravoval cisterny s nebezpečným benzenem. V důsledku toho vypukl obří požár. Požárem bylo zasaženo 15 ze 17 vagónů. Na místě zasahovalo 38 profesionálních a dobrovolných jednotek hasičů z Olomouckého, Moravskoslezského, Zlínského a Jihomoravského kraje, dále také drážní hasiči a povolány byly i posily ze Slovenska. Zapojil se také vrtulník Policie ČR s posádkou jihomoravských hasičů, kteří hasili pomocí bambivaku. Dále hasičům pomáhalo 60 kusů techniky, především velkokapacitní cisterny a kontejnerové speciály. K průzkumu a monitoringu byly využity čtyři drony, které díky termovizi využilo velení a štáb velitele zásahu k určení rozsahu požáru a jeho vývoje. Při havárii nebyl naštěstí nikdo zraněn.

… obří škoda

Při havárii vznikla pochopitelně obří škoda. „Škody na místě mimořádné události byly prozatím odhadnuty na 225 mil. Kč (75 mil. infrastruktura, 50 mil. vlak, 100 mil. životní prostředí),“ uvedla ve své tiskové zprávě Drážní inspekce.

Vlak překročil povolenou rychlost o 137 procent

Drážní inspekce dělala rozbor rychloměru havarovaného nákladního vlaku spolu s dopravcem Ostravská dopravní společnost – Cargo. „Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše 40 kilometrů v hodině (návěst „Rychlost 40 km/h a volno). Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 km/h, do výhybek vjel rychlostí 94,8 km/h a v nich vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 % vyšší než byla dovolena,“ seznámil s výsledky šetření generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Poslední slovo bude mít policie

Policie případ šetří jako obecné ohrožení z nedbalosti. Určení zodpovědnosti za trestný čin je v jejich rukou, vyšetřování však může trvat ještě několik měsíců.