
ČESKO – Zatímco před šesti lety zaznamenávali hasiči počty požárů elektrokol nebo elektrokoloběžek v jednotkách ročně, loni už šlo o 125 případů. Nárůst incidentů souvisí s rostoucím počtem elektrických dopravních prostředků a také s nesprávným zacházením s jejich bateriemi. Experti varují hlavně před neodborným nabíjením a používáním neoriginálních komponentů.
Riziko roste s rozšířením elektromobility
S rostoucí oblibou elektrických kol a koloběžek stoupá i počet požárů, které tato zařízení způsobují. Zatímco ještě před několika lety šlo o ojedinělé případy, dnes hasiči evidují stovky incidentů ročně. Podle odborníků k největšímu riziku dochází zejména během nabíjení. Tragické následky měl nedávný požár panelového domu v Ostravě, kde byla podle prvotních zjištění příčinou právě elektrokoloběžka.
Hašení baterií je extrémně náročné
Zásah u hořících elektrokoloběžek je podle hasičů mimořádně komplikovaný. „Hašení elektrokoloběžek je obecně problematičtější. Tím, že se elektrokoloběžka skládá z dílčích článků, které hoří samostatně, je těžší požár uhasit,“ vysvětlil plukovník Ondřej Suchý, ředitel Technického ústavu požární ochrany HZS ČR. Při zásahu musí hasiči zařízení často rozřezat, aby identifikovali a zlikvidovali konkrétní poškozený článek baterie. Celý proces je časově i technicky náročný.
Nejčastější příčiny: neoriginální nabíječky i poškození
Odborníci varují před neodborným nabíjením, například s využitím neoriginálních adaptérů, mechanickým poškozením baterií nebo výrobními vadami. Zařízení by se podle nich mělo nabíjet výhradně pod dohledem – nikdy ne přes noc nebo v garáži.
A jaké jsou varovné signály, že je baterie vadná? Nejčastějším znamením potenciálních problémů je nadměrné zahřívání. Ačkoli baterie při nabíjení teplo samozřejmě vytvářejí, je-li extrémně horká, mohla by být vadná. Možné potíže značí také vyboulení okolo baterie nebo změna jejího tvaru – tehdy může baterie selhávat a je namístě přestat ji okamžitě používat. V případě vadných lithiových baterií problémy signalizují i nezvyklé zvuky, např. syčení nebo praskání. Totéž pak platí také pro silný zápach nebo kouř.
Malé baterie – velké riziko
Na rozdíl od robustnějších a lépe chráněných baterií v elektromobilech jsou ty v elektrokolech a elektrokoloběžkách lehké, levné a méně odolné vůči nárazům. Přehřátí nebo jiný defekt pak může vést až k explozi. Navíc ne vždy jsou vnější známky poškození zjevné – některé baterie mohou explodovat bez předchozího varování.
Problémy s požáry elektrokol a koloběžek přitom zaznamenávají i v dalších zemích. Například v Londýně už úřady kvůli bezpečnostním rizikům zakázaly jejich přepravu v metru. Jen v britské metropoli hasiči řeší až 100 případů souvisejících explozí či požárů za měsíc. Mnoho incidentů způsobují laciné napodobeniny nebo neoriginální náhradní díly zakoupené na internetu.