Sníh, břečka a náledí. Jak je úspěšně přečkat za volantem. Tipy pro méně zkušené řidiče

Foto: Rýdlová J.

Bohatá sněhová nadílka vykouzlila téměř v každém koutě naší vlasti Ladovskou zimu. Řidičům však přidělala vrásky. Usedat za volant je nyní docela složité, a to i pro profíky. Natož pro ty, kteří s řízením na sněhu, který automaticky vytváří místy břečku a jinde vyjeté koleje či námrazu, příliš zkušeností nemají. Co udělat pro bezpečnou jízdu a šťastný návrat? Připravili jsme pro vás několik užitečných rad.

Identifikujte správně své auto

Pokud nemáte garážované auto, pak vás čeká, předtím než ráno vyrazíte do tmavých ulic, náročný úkol, a to vydolovat své auto z pod kupy čerstvého sněhu. Než se pustíte do této ranní rozcvičky, je užitečné ověřit si, že se nacházíte skutečně u svého auta. Nic nenaštve více, než když v potu tváře očistíte auto svého souseda.

Dobrý výhled je základ

Okna nestačí jen očistit od sněhu a námrazy. Hlavně u předního okna je potřeba ujistit se, že přes něj skutečně vidíte. Pokud budete mít ve výhledu šmouhy, pak hrozí že přes ně téměř neuvidíte, a to zejména při kombinaci šera či tmy a umělého světla způsobujícího nepříjemné odlesky, např. městské osvětlení nebo světla ostatních aut. Řídit ve sněhu je náročné, i když vidíte dobře, natož když jedete poslepu.

Zapomeňte na rutinu

Máte pocit, že své auto znáte jako své boty. Jenže v zimních podmínkách se auto chová jinak, než na suché silnici. Navíc mnohdy ani nevíte, po čem vlastně jedete. Mokrý úsek se po pár metrech může změnit v kluziště, stačí vjet do stinného místa nebo na most, pod kterým teče řeka. Pod prašanem se může skrývat led. Stačí prudší zabrzdění nebo pohyb volantu a stáváte se nedobrovolným bruslařem, který někdy přidá i piruetu.

Nejrychlejší nebývá vítězem

Když nevíte, co od povrchu vozovky očekávat a potažmo ani o od sebe jakožto řidiče, jezděte zásadně pomalu a raději podřaďte. Tam, kdy byste normálně hodili čtverku, dejte raději trojku. Také si rozmyslete předjíždění. Rychlejší pruh bývá často v horším stavu než ten pomalejší (je v něm třeba více sněhu, břečky). Mnohdy taky musíte opustit koleje, v kterých jedete, což může vést ke smyku.

Když vás předjíždějí ostatní

Jeďte si svým tempem, v kterém se cítíte bezpečně a kašlete na to, že se vám lepí na „zadek“ nějaký nedočkavec. Nemusí to nutně znamenat, že je lepší řidič než vy. Možná má jen silnější auto nebo náhon na všechny čtyři či vyhřívané přední sklo, díky čemuž i lépe vidí. Nebo vás jen touží v nejbližší zatáčce ohromit svým plavným skokem do příkopy.

Předvídejte

S předjížděním souvisí také to, že vás předjíždějící může obhodit (tedy sněhem, nikoli právě pozřeným obědem). Když se mi to stalo poprvé, lekla jsem se tak, že jsem málem strhla volant. Od kol mohutnějšího SUV odletěl mokrý a těžký sníh, který udeřil do boku mého auta. Rána to nebyla velká, ale naprosto nečekaná. Vzápětí, jakmile se SUV zařadilo přede mě, jsem na chvíli neviděla vůbec nic. Na předním skle mi totiž přistál nános břečky, kterou dotyčné auto obšťastnilo mé přední sklo. Po hmatu a v pudu sebezáchovy jsem zapnula stěrače, které potřebovaly několik kmitů, aby sklo uvedly do použitelného stavu. Pokud vás bude v takových podmínkách někdo předjíždět, raději tedy počítejte s tím, že vás obhodí a zapněte si už předem stěrače.

Mlhovky. Víte, kde je máte?

Značně zkomplikovat cestu může mlha. A to i na naprosto suché silnici. Proto je dobré vědět, kde a jak se u vašeho auta zapínají mlhová světla. Pokud vás mlha přepadne naprosto nečekaně, je dobré alespoň tušit, kde máte rychlomanuál k autu. V něm tuto informaci najdete.

Svítící kontrolky

Také se vám může stát, že vám na palubní desce začnou blikat kontrolky, o kterých jste do té doby neměli ani tušení. (Vítejte v klubu!) Nedávno mi takto začala svítit kontrolka „front assist“. Auto se dožadovalo chybějícího předního výhledu, a to i přesto, že jsme právě stáli na kopci, kde mělo bohatý výhled na všechny světové strany. Důvodem byla námraza na čumáku (teď hovořím o autu, nikoli o sobě). Senzor protestoval, protože nemohl plnit svou funkci varování před kolizí s jiným autem či překážkou. Celý rok jsem netušila, že takovou funkci máme ve výbavě.