Skupina Mafra z Babišova holdingu Agrofert mění majitele – může za to nová, přísnější legislativa?

Zdroj: Pexels/Kaboompics .com

ČESKO – Když v roce 2013 Andrej Babiš koupil mediální skupinu Mafra, znamenalo to de facto kompletní mediální zemětřesení. Ačkoliv Babiš avizoval, jak do práce novinářů nebude zasahovat, následující dění ukázalo jasný opak. Ačkoliv následně se předseda hnutí ANO rozhodl převést skupinu do svěřenských fondů, v kontextu legislativy, která má vstoupit v platnost s počátkem roku 2024, by již ani to nestačilo. A tak holding Agrofert Mafru ze svěřenských fondů expremiéra Babiše odprodal. Co to bude znamenat pro dny příští?

10 mediálních let s Babišem

„Poté, co Babiš převzal Mafru, znamenalo to totální mediální převrat na mediální scéně, rozpady investigativních center v médiích Mafry, odchody novinářů a nákupy médií dalšími miliardáři,“ zavzpomínal na rok 2013 mediální analytik z FF UK Josef Šlerka. A ačkoliv Babiš sliboval, jak nebude nijak práci novinářů ovlivňovat, tento slib porušil opakovaně. Kredibilita médií, která do skupiny Mafra patřila, tak během poslední dekády značně utrpěla. „Ten problém byl čistě utilitární. Nebylo to tím, že by ty deníky podporovaly Babiše, ale že se tvářily, že to nedělají. To, že mají média nějakou politickou orientaci, není nijak vzácné, ale to, co se dělo u nás, bylo pokrytecké, protože ta média vždy vystupovala ve prospěch Babiše,“ vysvětlil tak předseda Syndikátu novinářů Adam Černý.

V souladu se zákonem nakonec Babiš Mafru přesunul do svěřenských fondů, to ale od ledna 2024 nebude stačit, legislativa, resp. zákon o střetu zájmů, totiž byla zpřísněna. O prodeji Mafry se tedy v tomto kontextu mluvilo již delší dobu. „V tom rozhodování, zda Mafru prodat, asi převážila touha Andreje Babiše zůstat v politice. Ty potíže, které měl s Mafrou za poslední roky, mu asi nestály za to,“ domnívá se tedy Černý. Dodal také, že Babiš vždy dokázal komunikovat se svými voliči i skrze jiné kanály. Sám Babiš pak na související dotazy o prodeji mediálního domu vůbec nereagoval. „Naší strategií je soustředit se na klíčové segmenty našeho podnikání, mezi které media nepatří,“ uvedl tak jen Pavel Heřmanský, mluvčí holdingu Agrofert.

Jak se změní mediální trh?

K odprodeji mediální skupiny Mafra, která mj. vydává deníky MF Dnes, Lidové noviny a provozuje také webové servery jako iDnes.cz, došlo dle dostupných informací na konci minulého týdne. Jejím novým majitelem by měla být skupina podnikatele Karla Pražáka. Ten Mafru koupil společně s chemičkou Synthesia a také provozovatelem radia Impuls. Transakci bude ještě posuzovat Antimonopolní úřad. Cena zveřejněna nebyla, ale hovoří se o cca 10 miliardách.

Dle slov Adama Černého je však třeba ještě vyčkat na definitivní zprávu o prodeji. Ten navíc nemusí být prodejem finálním. Nový majitel totiž ve své zprávě o transakci zmiňuje konkrétně jen nákup chemičky Synthesia a o Mafře a ani záměrech, které s ní má, se vůbec nevyjadřuje. Jak tedy Černý dodal, „to nahrává spíše tomu, že by Mafra mohla být prodána dále.“ Ve hře tak je např. další prodej Pavlu Tykačovi. Ten přitom již vedl několik žalob proti novinářům, takže by se dle odborníků rýsovala hypotéza, že by o mediální dům měl zájem proto, aby mohl lépe hájit své podnikatelské zájmy.