„Nová éra“ internetu? Největší český vyhledavač míří za paywall – a platit se bude i osobními daty

Zdroj: Pexels/energepic.com

ČESKO – Nejpoužívanější český vyhledavač Seznam.cz zavádí novinku – placenou variantu svých služeb. Ti, kdo nebudou chtít sdílet svá osobní data, se budou muset buď Seznamu zcela vzdát, nebo platit každý měsíc za jeho užití 79 korun. Krok Seznamu mnozí odborníci hojně kritizují, a to i vzhledem k rozsahu shromažďovaných údajů. Podle zástupců Seznamu se ale jedná o nezbytný posun směrem k finanční udržitelnosti a vlastně i novému fungování internetu…

Peníze, nebo data

Za dobu své existence se z vyhledavače Seznam.cz stal dominantní hráč na českém trhu. Ostatně, využívá jej na 95 % tuzemských uživatelů internetu. A ti nyní čelí obtížné volbě: buď za užívání Seznamu začnou platit penězi, nebo svými osobními daty.  Zdarma pak zůstane pouze využití e-mailu. „Provoz digitálních služeb stojí nemalé finanční prostředky a primárním zdrojem financování Seznamu je cílená reklama,“ shrnul ředitel divize identity a uživatelského profilu Seznam, Jiří Udatný. Dle jeho slov tedy tento nový přístup směřuje k finanční udržitelnosti. V budoucnu plánuje Seznam zpřístupnit také verzi kompletně bez reklam, ta bude ale pravděpodobně ještě dražší. Zástupci firmy pak otevřeně hovoří o nové éře internetu, na niž si uživatelé budou muset zvyknout. Zadarmo online už údajně nebude nic.

Zrádná data

Osobní údaje jsou nezřídka označovány za měnu moderního internetu. Lidé jimi platí, často aniž by si toho byli vědomi. Mnoho firem tyto informace zpeněžuje a nabízí tak za ně své služby zdánlivě zdarma. Ačkoliv by se mohlo zdát, že svá osobní data již stejně sdílíme prakticky všude, faktem je, že odborníci v případě nového postupu Seznam.cz upozorňují, že uživatelé zcela přijdou o možnost určení toho, jaká data vlastně chtějí firmě poskytnout. V rámci bezplatné verze totiž např. nově není možné při užívání služeb Seznamu vypnout sdílení dat o poloze. To v praktické rovině znamená jediné: bude možné zjistit, kde se člověk pohybuje (Seznam určení polohy užívá např. v rámci své aplikace mapy.cz). Inzerenti se tak zároveň dozvědí i to, kde člověk žije, kam chodí, kde nakupuje… Shromažďovaná data pak zahrnují samozřejmě také údaje o pohlaví, věku, zálibách, práci.

Jak mít svou digitální stopu pod kontrolou

V podstatě každý uživatel internetu za sebou zanechává digitální stopu. Ta sice může být vědomá (např. v podobě komentářů v různých diskuzích, v podobě lajků na sociálních sítích apod.), ale i nevědomá. Tehdy se de facto jedná o jakoukoliv interakci, která je třetími stranami zpracovávána a vyhodnocována – a zjištěným informacím je pak přizpůsobovaný také nabízený obsah.

Ačkoliv nástroje k tomu, jak svou digitální stopu mít pod kontrolou, existují, běžný uživatel v podstatě nemá šanci interagovat tak, aby nějaká osobní data neposkytoval. Každý by ale měl mít alespoň základní povědomí o tom, jakou historii za sebou zanechává a také jak ji smazat. Vhodné je např. smazat stránky, které člověk již nenavštěvuje, smazat historii prohlížení a ideálně také užívat odlišnou e-mailovou adresu pro přístup ke službám a odlišnou pro skutečnou e-mailovou komunikaci. Další možností je také tzv. anonymní okno. Ačkoliv se nejedná o skutečně anonymní prohlížení, prohlížeč alespoň neukládá některá data. Proti sledování zvenku pomáhá tzv. VPN, ta šifruje internetové spojení a pak je složitější zjistit, kde člověk je a co na internetu dělá.