Ministerstvo chce omezit a zpoplatnit výrobu reklamních letáků. Budeme za slevové nabídky platit?

Zdroj: Pexels/Kampus Production

ČESKO – Pokud jste příslušníky mladších generací, možná jste již i svou poštovní schránku vybavili označením „nevhazovat reklamní letáky“. Jenže právě tyto papírové nabídky různých aktuálních slevových akcí jsou pro seniorskou část populace velmi důležité. Přesto chce ale Ministerstvo životního prostředí v rámci chystané novely zákona o odpadech prosadit de facto „zpoplatnění“ reklamních slevových tiskovin, a to prostřednictvím jejich dodatečného zdanění ve formě tzv. recyklačního poplatku. Ne náhodou se tedy seniorské organizace obávají, že by letáky mohly být pro koncové spotřebitele i zpoplatněny…

Ochrana přírody v praxi?

Zpoplatnění reklamních tiskovin formou dodatečného zdanění je dle Ministerstva životního prostředí způsobem, jak chránit přírodu. Reklamních letáků jsou totiž vyráběny obrovské objemy (konkrétně dle údajů ministerstva se jedná o 4 mld. kusů letáků ročně, což znamená cca 20 milionů tun odpadu), přičemž většinou končí v koši. I proto chce ministerstvo jejich výrobu a distribuci omezit. „My se chceme zaměřit na to, aby reklamní letáky tolik nezatěžovaly životní prostředí a také obecní systémy nakládání s odpady. Z reklamního letáku se stane bezpochyby odpad, který v lepším případě skončí v modrém kontejneru na papír. V horším případě se bude válet na ulici. Náklady na vypořádání se s tímto odpadem ale nesou obce. To chceme napravit tím, že výrobci se na tom nakládání budou podílet,“ objasnil východiska resortu Jan Maršák.

Potřeby seniorů

Proti záměru Ministerstva životního prostředí se však již postavila celá řada organizací a spolků včetně těch zastupujících zájmy osob se zdravotním postižením či seniorů. Právě Rada seniorů pak nechala nezávislou agenturou Nielsen na téma využívání letáků seniory vypracovat také průzkum. A jeho výsledky jsou poměrně jednoznačné.

Jak průzkum prokázal, na 67 % seniorských domácností stále používá papírový reklamní leták ke svým nákupům. Ve věkové kategorii 70+ toto číslo roste dokonce na 75 %. Kromě toho bylo také zjištěno, že pro 80 % seniorských domácností je papírový reklamní leták zásadní a jen 6 % seniorské populace se o letáky naopak vůbec nezajímá. V kontextu různých doporučení, že letáky lze přece prohlížet také online, byla zjišťována také dostupnost výpočetní techniky napříč seniorskou populací. A data dokládají, že 48 % všech seniorských domácností stále nemá doma internet, počítač a ani přistup k výpočetní technice. Ve věkové kategorii 75 + má doma internet jen 38 % domácností. „Pro všechny tyto lidi je digitální leták naprosté sci-fi a logicky se tak bojí, že o tištěný leták přijdou,“ shrnula pak poznatky předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová.

Budou se letáky platit?

Vzhledem k plánu zatížit reklamní letáky zvláštní daní není divu, že se objevují také obavy, že by jednotlivé firmy mohly nakonec letáky zpoplatnit. „My se obáváme, že nakonec dojde k tomu, že jednotlivé firmy budou reklamní letáky prodávat. Nakonec tak vše stejně zaplatí spotřebitel. Přitom ten, který leták nejvíc potřebuje, je zároveň ten, který má hlouběji do kapsy,“ shrnula potenciální problémy Desatová. Upozornila také, že pokud by si nízkopříjmové domácnosti měly letáky pravidelně kupovat, znamenalo by to pro ně další výdaj navíc, a to např. i v hodnotě menšího nákupu.

Zmiňovaná novela kromě opatření cílícího na reklamní letáky jako zásadní novinku přináší (již také hojně kritizovaný) povinný zálohovací systém na plastové nápojové lahve a kovové plechovky.