Odkladům nástupu do 1. třídy má odzvonit, jediným uznatelným důvodem budou zdravotní problémy

Zdroj: Pexels/Tiger Lily

ČESKO – Česko patří ve srovnání s dalšími evropskými zeměmi mezi státy, kde je zaznamenávána nejvyšší míra odkladů nástupu do první třídy. Vládní představitelé jsou ale přesvědčeni o tom, že je to špatně, a tak se rozhodli připravit novelu školského zákon. Ta by měla zbytečným odkladům učinit přítrž.

Odklady škodí

Dětí, které začínají se školní docházkou později, než by vzhledem k věku měly, je v České republice nejvíce z celé Evropy. V poslední dekádě počty odkladů navíc významně vzrostly, jen loni do první třídy nenastoupilo každé čtvrté dítě ve školním věku. Největší podíl odkladů je zaznamenáván v okrese Jeseník, kde se týká více jak 30 % dětí (průměrná míra odkladů v zahraničí se obvykle pohybuje mezi 5-10 %). „Česká republika patří mezi země s nejvyšší mírou odkladů školní docházky v Evropě. Nadužívání této možnosti je třeba zamezit, aby bylo toto opatření zacíleno skutečně pouze na děti, které to vzhledem ke svému vývoji opravdu potřebují,“ doplnil ministr školství Mikuláš Bek (STAN).

Míra odkladovosti je pak závislá mj. na socioekonomickém statusu a nezřídka souvisí i s podobou zápisu. Např. v Olomouckém kraji dle slov Tomáše Zatloukala, ústředního školního inspektora České školní inspekce, realizuje test školní zralosti jen něco málo přes 30 % škol. Právě školní zralost bývá nejčastější příčinou odkladů. Jak navíc zjistila školská inspekce, odklad školní docházky nemá pozitivní dopad na studijní výsledky. Kvůli odkladům pak některé děti navštěvují přípravné třídy, učí se trénovat pozornost, začlenění do kolektivu apod.

Nový princip odkladů

Nově by odklad nástupu do školy měl být umožněn jen ze zdravotních důvodů, které oficiálně potvrdí lékař-specialista nebo klinický psycholog. „Pečlivě jsme se zabývali tím, jak odklady systémově uchopit. Opatření jsou potřebná pro školky, školy i poradny. Jsme jediná země s tak vysokou odkladovostí,“ komentoval tak jeden z předkladatelů novely, Pavel Klíma (TOP 09). Podporu našel tento návrh, jenž vznikl zároveň s podporou ministerstva školství, napříč stranami, a to včetně těch opozičních. Podporu návrhu vyjádřila i Česká školní inspekce, ta ale zároveň upozorňuje, že je třeba připravit se na nárůst rozdílů mezi žáky v prvních ročnících. Otázkou tak již jen zůstává, kdy chystané změny vstoupí v platnost.

Další chystané změny

Kromě problematiky odkladů školní docházky by novela měla zahrnout řadu dalších novinek. „V první a druhé třídě se bude hodnotit slovně, bude se užívat formativní hodnocení, ne známky,“ upřesnil tak také Bek s odkazem na fakt, že se jedná o praxi běžnou v celé řadě evropských zemí. V každé první třídě s více než 15 žáky bude muset být přítomen také asistent pedagoga – což bude stát další peníze, které budou muset jít ze státní kasy. Na druhou stranu se údajně ušetří uvolněním míst ve školkách a zrušením přípravných tříd.