ČESKO – Již podesáté se rozdávala ocenění Nejdůvěryhodnější značka odrážející míru důvěry, kterou čeští zákazníci do brandů na tuzemském trhu vkládají. Vítězové vzešli z rozsáhlého průzkumu, který realizovala společnost NIQ mezi čtyřmi tisíci respondentů. Ti v 95 kategoriích volili značky, jež vnímají jako spolehlivé a kvalitní. Vyhlášení výsledků letošního ročníku, a tedy zveřejnění vítězů, proběhlo 7. listopadu. Kromě vítězných značek však výsledky poukázaly také na přetrvávající trend popularity značek ryze českých.
Spokojenost a loajalita
V době, kdy je trh v rovině nabídky dostatečně saturován, musí samozřejmě firmy hledat cesty, jak se odlišit od konkurence, zaujmout zákazníky a prostřednictvím budování důvěry posilovat i jejich loajalitu. Právě ta je dnes naprosto klíčová, jelikož loajální zákazníci s nižší pravděpodobností podlehnou různým akčním nabídkám konkurence, díky důvěryhodnosti značky se k jejím produktům opakovaně vrací a jsou jí „věrní“. I proto je budování důvěry se zákazníky stěžejní také pro upevňování pozice na trhu. Není pak lepší způsob, jak může firma deklarovat, že jí její zákazníci věří, než když v rámci marketingové komunikace může užívat označení a také logo „Nejdůvěryhodnější značka“.
„Silné nezávislé ocenění, jako je Nejdůvěryhodnější značka, může být zajímavým nástrojem komunikace v současné době, kdy se po několika letech stabilizuje inflace. Zároveň rostou reálné mzdy a zlepšuje se nálada spotřebitelů u nás i v celé Evropě,“ potvrdila Viktorie Škorvagová z výzkumné agentury NIQ, která průzkum realizovala. Důležitost ocenění dokládá i aktuální průzkum společnosti MNFORCE, dle nějž toto logo pozitivně motivuje k nákupu téměř dvě třetiny zákazníků.
Kdo zvítězil?
Ocenění bylo v rámci letošního ročníku udělováno v 95 kategoriích zaměřených na produkty, lékárenské a technické produkty, obchodníky, služby, stavebniny a instituce, přitom devět z nich bylo zbrusu nových. Některé reflektovaly i aktuální trendy – nescházela tedy např. novinková kategorie Prodejci rostlinné kosmetiky, v níž zvítězila značka Yves Rocher. Naprostá většina vítězů loňského ročníku navíc svou pozici obhájila. „I to svědčí o stabilitě těchto brandů na trhu, loajalitě a důvěře zákazníků,“ uvedl Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti ATOZ Marketing Services. Nejlepšími vítězi napříč celým výzkumem se staly značky Jar, Urinal a Durex a titul Skokan roku náleží prodejci elektroniky Datart, u nějž byl zaznamenán největší procentuální nárůst důvěryhodnosti oproti minulému roku.
Mezi značky, jež se těší stabilní zákaznické podpoře, lze zahrnout např. figurku Igráčka, který nejenže si drží svou dominantní pozici i v konkurenci silných zahraničních brandů, ale zároveň je důkazem přetrvávajícího fenoménu popularity ryze českých značek. Ten ostatně dokládá i vítězství české značky Dermacol v nové kategorii Dekorativní kosmetika či značky Siko v kategorii Kuchyňská a koupelnová studia – a naopak pokles zájmu o značku čerpacích stanic Orlen, jež definitivně eliminovaly původní označení Benzina ze svého názvu.
Projekt, který pomáhá
Marketingový program Nejdůvěryhodnější značka zaměřující se na důvěryhodnost značek na českém trhu je zároveň partnerem Nadace rozvoje občanské společnosti a jejího sbírkového projektu Pomozte dětem. Prostřednictvím této spolupráce je celý projekt propojován se stabilními firmami na českém trhu, jež tak mají možnost poskytovat také pomoc znevýhodněným dětem.