ČESKO – Nákupy na internetu se v posledních letech staly nedílnou součástí našich životů. Nárůst zájmu o sortiment e-shopů významně posílila doba, kdy se svět potýkal s koronavirovou pandemií a klasické obchody musely být uzavřeny. Zatímco ale v minulosti lidé na internetu nakupovali spíše elektroniku, knihy či oděvy, v posledním roce zásadně posílil i segment potravin. Vedle specializovaných online prodejen potravin tak přibývá u super/hypermarketů, které buď nabízejí i vlastní rozvozové služby, nebo rozvoz outsourcují v rámci dalších spoluprací. Novinkou pak bude participace České pošty v tomto byznysu – spolupráci nyní testuje s řetězcem Coop.
Hlavně pohodlí
I když nákup potravin poměrně dlouho expanzi online prodeje odolával (ostatně, zejména čerstvé potraviny jako pečivo, ale i ovoce či zelenina, si zákazníci obvykle chtějí vybírat sami), zdá se, že poslední rok je v tomto směru do jisté míry revolučním. Ochota lidí jezdit za nákupy potravin totiž klesá. A většina zákazníků si v posledních dvou letech nákup potravin online minimálně jednou vyzkoušela. Především přes internet pak potravina nakupuje již 8 % zákazníků. To se sice nezdá jako nijak astronomické číslo, ovšem ve srovnání s několika předcházejícími lety se jedná o dvojnásobné množství. Roli ve změně nákupních zvyků hraje zejména úspora času, pohodlí. V některých případech ale lidé volí dovoz nákupu až domů i z důvodu nemoci či nemožnosti do obchodu dojít. V potaz je však třeba brát i postupně se rozšiřující nabídku e-shopů a zvyšující se kvalitu nabízeného zboží.
Co ukazují data?
V souvislosti s nástupem internetu mnozí varovali před zánikem papírových novin (a v souvislosti se čtečkami zase měly zmizet knihy). Není tak nijak překvapivé, že by mohly vzniknout obavy o budoucnost prodejen s potravinami. Faktem ale je, že dle aktuálních odhadů nákupní trendy spíše směřují k tomu, že do kamenných obchodů budou lidé chodit na rychlé, pravidelné nákupy zejména čerstvých potravin a větší nákupy budou realizovat online. Jak naznačují stávající data, minulý měsíc nakoupilo potraviny na internetu alespoň jednou 33 % zákazníků, průměrná útrata se pohybovala okolo 2 400 Kč. Rodinný nákup lidé v průměru online objednávají každých 19 dnů – a na rychlé a včasné doručení kladou skutečně vysoký důraz.
S online obchodováním začalo v Česku z existujících řetězců jako první Tesco, a to již před dvanácti lety. Největšími online prodejci potravin jsou ale u nás Rohlik.cz a Kosik.cz. Zatímco některé řetězce si zajišťují rozvoz svépomocí, jiné spolupracují s externími přepravními službami. Nyní tak rozvoz potravin začíná testovat také řetězec Coop v kooperaci s Českou poštou. Poštovní doručovatelky budou potraviny při návštěvách adresátů nejen objednávat, ale i dovážet. Nová služba má cílit především na seniory, kteří mají do obchodů daleko. Testování probíhá v mikroregionu Hlinecko. „My musíme v terénu držet v souladu s legislativou na čtyři tisíce lidí, tak hledáme činnost, kterou vyplníme prázdnou mezeru,“ uvedl zástupce České pošty. Pokud se služba osvědčí, mohla by být rozšířena i do dalších oblastí.