Přepravci balíků hlásí rekordní sezonu. Jak a kdy objednávat, aby dárky dorazily do Vánoc?

Zdroj: Pexels/Tima Miroshnichenko

ČESKO – S blížícími se Vánoci se samozřejmě lidé stále více soustředí na nákup dárků. V posledních letech významně vzrostla popularita nákupů dárků online, což samozřejmě značně posílila také doba koronavirové pandemie. Zatímco ale v předcházejících letech lidé využívali přepravní služby zejména k dovozu dárků domů, postupně roste popularita výdejních boxů. A ruku v ruce s online nakupováním přibývá také podvodů… Jak nakupovat bezpečně? A do kdy lze dárky objednávat tak, aby určitě do Vánoc dorazily?

Přetížené výdejní boxy

Podle přepravců balíků bude letošní předvánoční sezona rekordní. Nasvědčuje tomu i fakt, že již nyní byla překonána maxima předcházejících let a přepravci dopravují statisíce zásilek. Kromě toho letošní nákupní sezona započala o přibližně dva týdny dříve než v minulých letech. Nákupní horečku pak už jen posílilo období okolo tzv. černého pátku, kdy řada obchodů začala nabízet množství zboží ve slevách.

Zatímco donedávna lidé dominantně volili doručení zásilky přepravní službou až domů, letos již dominuje doručení do výdejních boxů. To je pro mnohé výrazně flexibilnější, zásilku si lze totiž z vybraného boxu vyzvednout naprosto kdykoliv – a člověk tak nemusí čekat na to, až mu někdo balík přiveze. Na druhou stranu, popularita výdejních boxů je tak veliká, že právě nyní, v předvánočním období, jsou mnohé z nich již přeplněné. Provozovatelé tak přistoupili k tomu, že zkracují dobu uložení zásilek (a je namístě věnovat příslušnému údaji pozornost). Je-li navíc box plný, rovnou zásilky přesměrovávají na jiná výdejní místa v nejbližším okolí.

V každém případě pak platí, že aby balíček stihl dorazit do Vánoc, měla by jej přepravní služba z e-shopu obdržet nejpozději 19.-20. prosince. I proto je vhodné učinit objednávku pár dní před tímto datem, aby obchod balík dokázal připravit – potažmo vyexpedovat. Rozvoz zásilek na adresy, ale i na výdejní místa, bude probíhat i 23. prosince, mnohá depa a výdejní místa budou navíc otevřena i na Štědrý den, a to do 12. hodin.

Pozor na podvody

K nákupům online pak samozřejmě „patří“ také jistá rizika. Různých podvodů v kyberprostoru stále přibývá – a v souvislosti s prodejem či nákupem na internetu s nimi má zkušenost až 20 % lidí. Klasicky podvodníci posílají např. odkazy na zásilkové služby, jejichž prostřednictvím se snaží následně získat přihlašovací údaje do e-bankingu. Tyto podvodné weby jsou vizuálně velmi podobné webům kurýrních služeb, ale liší se adresa v adresním řádku. Právě tu je vždy třeba pečlivě zkontrolovat.

Před podvody varují i samy přepravní společnosti. Kromě podvodných webů se setkávají také s podvodnými smskami, telefonáty nebo nevyžádanými balíky. Zásilky na dobírku, které si lidé neobjednali, lze pak např. ověřit pomocí kontroly unikátního čísla balíku. A když už člověk „naletí“, případné škody by měl hlásit nejen na příslušné platformě, ale také České obchodní inspekci (podněty lze podávat i prostřednictvím online formuláře) a policii.