Kámen z Lomu Litice hraje důležitou roli nejen při stavbě dálnice

Zdroj: Krajský úřad Pardubice

ÚSTÍ NAD ORLICÍ – Kamenivo z Lomu Litice, je kromě dálnice D35 využíváno také v rámci modernizace železničního uzlu v České Třebové. Těžba ložiska se pyšní také kvalitní dobývanou surovinou, kterou je šedý biologický granodiorit.

Těžení kamene v Liticích nad Orlicí začalo v roce 1874 a je spojeno s výstavbou železniční tratě Týniště – Letohrad. Využití litického granodioritu a žul bylo zajímavou příležitostí pro získávání materiálu. Poté se rozšířila výroba o hrubou kamenickou a výrobky se vozily až do Vídně. Jejich specifickou načervenalou barvu můžete vidět i dnes v dlažbách historických center. „Na konci první republiky se z litických drtí vyráběly betony pro stavby hraničních opevnění na vrcholcích Orlických hor. Tradice se udržela i v poválečném období, kdy se litická žula začala používat do konstrukčních betonových směsí v rámci nově vybudované výrobny prefabrikovaných dílů,“ uvedl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

taňte se členy FB skupiny Život v Pardubickém kraji a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.  

Lom Litice je nejen významným ložiskem žuly, ale sehrál i důležitou roli při stavbě dálnice D35 a je také využíván v rámci modernizace železničního uzlu v České Třebové. „Důležité pro nás je, stejně jako v případě dalších lomů na území kraje, aby byla maximalizována přeprava kamene prostřednictvím železnice. Podle vedení lomu je v tuto chvíli až 1/3 kameniva již na železnici přepravována a je snaha tento objem ještě navýšit. Jedním vlakem je možno přepravit až tisíc tun kameniva,“ objasnil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Těží se nyní na šestadvaceti hektarech a zásoby kameniva jsou v lomu ještě na desítky let.