V Pardubickém kraji zahájí Správa železnic klíčové stavební projekty

Zdroj: Krajský úřad Pardubice

PARDUBICKÝ KRAJ – V letošním roce realizuje Správa železnic několik projektů, mezi které patří i rozsáhlá modernizace železničního uzlu v České Třebové. Ve výstavbě nebo přípravě je celkem třicet staveb za více než sto deset miliard, díky kterým se zlepší plynulost, ekologičnost a bezpečnost železniční dopravy v regionu.

Správa železnic na území Pardubického kraje připravuje či realizuje stavby železniční infrastruktury. Mezi projekty, které jsou již dokončené, patří instalace systému ETCS na trati Pardubice – Hradec Králové. Zásadním projektem letošního  roku patří Modernizace železničního uzlu v České Třebové. „Tento projekt je zaměřený na zvýšení rychlosti vlaků, rekonstrukci nástupišť, prodloužení podchodu a modernizaci trakčního vedení i zabezpečovacího zařízení. Jedná se o stavbu s významným mezinárodním přesahem, která přispěje ke snížení negativních dopadů železniční dopravy na životní prostředí a okolní obyvatele. Realizace je plánována na roky 2025 až 2032 a předpokládané náklady jsou ve výši přesahující 19 miliard korun,“ objasnil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Staňte se členy FB skupiny Život v Pardubickém krajia žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.  

Mimo železničního uzlu v České Třebové je v realizaci a přípravě na další roky třicet staveb, s předpokládanou investicí ve výši sto deset miliard korun. Na již dokončenou modernizaci střední a výškové části budovy hlavního nádraží v Pardubicích navazuje druhá část stavby, která se soustředí na srdce nádraží – odbavovací halu s východním a západním křídlem. Rekonstrukce respektuje historický význam nádraží a potrvá do konce příštího roku. Odhadovaná cena oprav je kolem miliardy korun.

Další chystané projekty

Mimořádným významným projektem se stala modernizace trati mezi Ústím nad Orlicí a Chocní. Vlaky zde pojednou po odstranění úzkého hrdla hlavního koridoru a díky přeložkám v tunelech až dvousetkilometrovou rychlostí. Náklady jsou odhadnuty na pětačtyřicet miliard a stavět se má počátkem třicátých let.

Dalším projektem je rekonstrukce TZZ Přelouč – Prachovice, která se zaobírá náhradou zabezpečovacího zařízení z osmdesátých let. Po prosincové změně v jízdních řádech se na této trati změní dopravní koncept a v pracovní dny pojede jeden pár vlaků navíc pro posílení spojení v odpolední špičce. Rekonstrukce proběhne v letech 2025-2026 a náklady činí 821 milionů. Dalším projektem je Implementace ETCS Regional Choceň-Litomyšl, díky níž se zvýší bezpečnost a plynulost provozu s budoucím zvýšením rychlosti vlaků, která proběhne v roce 2026 a náklady jsou 463 milionů.

Ke snížení emisí a zavedení přímých spojení Pardubice- Choceň – Ústí nad orlicí – Česká Třebová – Lanškroun zase přispěje prostá elektrizace vč. ETCS na trati Rudoltice v Čechách – Lanškroun, která je naplánována na rok 2027 s náklady 660 milionů. Na osobní vlaky také budou nasazeny moderní jednotky RegioPanter. Správa železnic nadále pokračuje také v opravách a rekonstrukcích nádražních budov například v Hlinsku a připravuje obnovu budov v Chrasti u Chrudimi, Svitavách nebo v Letohradu.