PARDUBICE – Rekonstrukce Wonkova mostu, jedné z nejdůležitějších tepen krajského města, zdárně pokračuje a dělníci budou pokračovat i přes zimu. S otevřením se počítá v polovině července 2026.
Opravy Wonkova mostu si vyžádaly přeprojektování některých částí stavby a nová technická řešení. Změny termínu způsobily tři hlavní faktory – špatný stav izolace, odlišné uložení lan volného přepětí a přeložka vodovodního potrubí. „U takto rozsáhlých rekonstrukcí se často až v průběhu samotné realizace ukážou skutečnosti, které nebylo možné odhalit předem. Wonkův most je svým způsobem unikátní – v padesátých letech se při jeho výstavbě zkoušely různé varianty umístění lan, takže každý nosník je jiný. Přestože se projekt připravoval zodpovědně, některé věci bylo možné zjistit až po zásahu do konstrukce a nové řešení pak znamenalo jinou časovou náročnost,“ objasnil náměstek hejtmana Pardubického kraje Ladislav Valtr. Dělníci na mostě pracují šest dní v týdnu a na stavbě se pohybuje dvacet až třicet pracovníků.
Změny, které bylo nutné provést v technickém řešení a způsobily prodloužení stavby se také projeví v celkové ceně. „Celkové náklady na práce prováděné nad rámec původní smlouvy o dílo činí předběžně 52 milionů korun včetně DPH. Jedná se o nutné úpravy, které nevznikly chybou projektanta ani zhotovitele, ale odhalením skutečností, které nebylo možné zjistit předem. Po jejich zapracování se konečná cena rekonstrukce bude pohybovat kolem 235 milionů korun včetně DPH. Všechny položky jsou průběžně kontrolovány a schvalovány investorem,“ dodal Valtr.
Práce na mostě budou pokračovat i v zimě
Zima sice následující práce zpomalí, ale nezastaví. Všechna lana jsou vyměněna, dopnuta a nyní se pracuje na západní straně mostu. Poté následuje demolice chodníků, dokončovací práce uvnitř mostu, dozdívání a sanace. „Děláme maximum pro to, aby zdržení bylo co nejmenší,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák. Po mostě by se mělo jezdit v polovině července příštího roku. Oprava celého mostu přinese větší bezpečnost, a také delší životnost. „Celá rekonstrukce, včetně chodníků nebo odvodnění, je řešena tak, aby byla pro budoucí generace a nemusel se během následujících desítek let výraznějším způsobem omezovat provoz,“ dodal Vašák.
Harmonogram stavby
Do konce letošního roku začne převedení cyklistů a chodců na západ mostu, a to první týden v prosinci. Poté začnou dělníci dodělávat chodník včetně zábradlí a začnou bourací práce a odstranění izolace pod chodníkem na východní straně.
Po novém roce položí asfalt na boční pruhy mostu s předpokladem v dubnu, dojde k odstranění mostních provizorií a provoz se převede do boků mostu, čímž bude možné odbočit z nábřeží Václava havla na most. V dubnu až červnu dělníci odstraní mostní provizoria a čeká je frézování a výměna izolace ve středu mostu, stavba bezpečnostních ostrůvků a přesun trakčního vedení. V první polovině července pak přibyde dopravní značení a celý most se otevře.
Dopravní řešení mostu po ukončení oprav
V současné době se řeší s policií podoba vodorovného dopravního značení, kdy se počítá s pěti jízdními pruhy a ochranným pásmem pro cyklisty o šířce 1,25 metru. Na chodníku bude smíšený provoz – cyklisté i chodci. „O finální podobě budeme veřejnost s předstihem informovat. Vodorovné dopravní značení bude možné při změně intenzity dopravy v budoucnu změnit,“ řekl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.
