Ještě není rozhodnuto! Obří gigafaktory v Líních je stále ve hře!

PLZEŇSKO – Mnohokrát diskutovaná a mnohými (zejména místními obyvateli) kritizovaná případná výstavba obří továrny na výrobu baterií do elektroaut na letišti v Líních má stále šanci na realizaci.

Nedávno uvedená zpráva o umístění obdobné továrny v Severní Americe rozčeřila vody a vyvolala mírný optimismus mezi odpůrci této stavby, protože je posílila v naději, že by k realizaci gigafaktory v Líních nemuselo dojít. „Tyto rozhodovací procesy jsou na sobě nezávislé a neexistuje žádná souvislost mezi rozhodnutím o umístění gigafactory v Severní Americe a rozhodnutím o umístění v Evropě. Jednání s českou vládou o výstavbě továrny nedaleko Plzně dále pokračuji,“ nicméně ujišťuje automobilka Škoda Auto. „Česká republika má mezi kandidátskými zeměmi vynikající pozici pro získání gigafaktory. Nyní však musíme počkat, co přinese takzvaná nová zelená dohoda. Koncern ji musí vyhodnotit i z hlediska dotací a investičních pobídek,“ vysvětlil Klaus Zellmer, předseda představenstva Škody Auto. „Rozhodnutí o tom, jestli bude ještě další výroba baterií v Evropě v rámci Volkswagenu nad rámec tedy těch rozhodnutí, která padla, to znamená Německo a Španělsko a kde tato výroba bude, je stále otevřené a rozhodnutí postavit gigafactory ve Spojených státech s tím nemá žádnou souvislost,“ vyjádřil se ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Argumentem současné vlády je předpoklad, že gigafaktory má zaměstnat čtyři tisíce lidí, z toho polovina by měla přijít z Mladé Boleslavi. Výstavba je klíčová i pro Plzeňský kraj, mimo jiné i kvůli navazující stavbě obchvatu hlavního tahu, nebo dvoukolejné dráze z Plzně do Německa. „Pokud by tento projekt zkrachoval, tak by Plzeňský kraj přišel o státní investice v řádech desítek miliard korun,“ argumentuje hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták.

Například v blízkých Dobřanech však přílišným optimismem nehýří. Obávají se zejména přílivu levné pracovní síly, nebo přetížení místních komunikací. „Po celou dobu vyjednávání o tomto projektu si od toho neslibujeme, že bychom na tom něco v uvozovkách vydělali. My chceme, aby jenom byly všechny ty negativní dopady poctivě napraveny,“ vyjadřuje svoje stanovisko starosta Dobřan Martin Sobotka.

Za tím je podle vyjádření koncernu na výběr lokality a výstavbu ještě čas. Rozhodnutí by mohlo padnout v řádu několika měsíců. Letiště Líně u Plzně v současné době využívají letecké a parašutistické školy. Letadla zde provozují jak soukromníci, tak sportovní letci. Především tu však funguje stanoviště letecké záchranné služby, které by zde mělo zůstat i po stavbě továrny na výrobu baterií. To je hlavní podmínka Česka. Předpokládá se, že investice na případné vybudování gigafaktory by měla dosáhnout zhruba 120 miliard.