BEZDRUŽICE – O víkendu 15. a 16. července 2023 se na trati Pňovany-Bezdružice koná oblíbená akce s názvem Bezdružické parní léto. Jejím hlavním lákadlem je provoz historických vlaků s originálním doprovodným programem. Po oba dny historický vlak vyjíždí z Bezdružic na dvě trasy. Ta delší vede do Cebivi, kde se nachází barokní zámek, s odjezdem v deset hodin, kratší trasa vede do Kokašic. Akci pořádá spolek Bezdružická lokálka.
Během jízdy historickým vlakem cestující čeká zábavný program s muzikou, tanečnicemi a také dobovými četníky. Centrum doprovodného programu bude stanice Bezdružice s Železničním muzeem spolku Plzeňská dráha.
Pro návštěvníky je připraveno několik výstav o historii trati a regionu, svezení na originální drezíně, dětské divadlo a četnická pátrací stanice. V sobotu odpoledne proběhne také výstava historických automobilů. Hladovějící a žíznivé uspokojí originální historické vlakové bistro. Svézt se bude možné i historickým autobusem na zvláštní lince spojující Bezdružice přes romantické městečko Úterý (točil se zde seriál Zdivočelá země) s nádražím v Teplé (Karlovarský kra), kde se nachází známý klášter, v němž si mimo jiné mniši vaří pivo. Tento historický autobus připomene „zkázu mnoha vlád“ – nikdy nedostavěné přímé vlakové spojení z Plzně do Karlových Varů.
V trase projektované dráhy je veden 23. ročník turistického pochodu za dostavbu trati Plzeň – Karlovy Vary, který na cestu dlouhou patnáct kilometrů odstartuje v neděli 16. července v 10 hodin z nádraží Teplá.
Z důvodu očekávané zvýšené frekvence cestujících České dráhy o víkendu posilují kapacitu vybraných osobních vlaků v úseku Plzeň-Pňovany-Bezdružice. Jízdní řády zvláštního vlaku a historického autobusu, ceníky jízdného a podrobnosti o programu najdou návštěvníci na webu spolku Bezdružická lokálka.
Miroslav Klas ze spolku Bezdružická lokálka vzpomíná na lokální dráhu Pňovany – Bezdružice o délce 24 km, která byla uvedena do provozu zvláštní jízdou protokolárního vlaku 2. června 1901, o čtyři dny později byl zahájen běžný provoz. Trať během 1,5 roku postavilo sdružení českého inženýra Viléma Plenknera a italského stavebního podnikatele Luigi Pelliho. Až do roku 1930 na trati jezdily převážně jen parní nákladní vlaky s povolenou přepravou cestujících. Přepravovanou komoditou byl zejména čedič z lomu na Hradišťském vrchu, cihly z Trpíst, uhlí a dřevo. V roce 1930 byly na trať dodány motorové vozy Tatra, díky nimž se povedlo výrazně zkrátit jízdní dobu a zvýšit počet spojů pro cestující.
Od roku 2014 vlaky z lokálky nekončí ve stanici Pňovany na hlavní trati Plzeň-Cheb, ale zajíždějí až do Plzně. Bývalá stanice Nový Dvůr, dnes Pňovany, tím osiřela přestupujícími cestujícími, ale zase se stala v posledních letech oblíbeným výchozím místem pro návštěvu mostu lokálky přes údolí řeky Mže. Most je dlouhý 210 metrů a se svou výškou přes 50 metrů je jedním z největších na území České republiky. Novodobou popularitu získal díky rekonstrukci s unikátní technologii – výměny mostních polí na přelomu let 2018 a 2019.
Přes léto pravidelné přímé vlaky Českých drah z Plzně do Bezdružic přivážejí do regionu množství turistů, jejichž cílem jsou Konstantinovy Lázně, hrady Gutštejn a Švamberk (též známý jako hrad Krasíkov).
V samotných Bezdružicích se v sobotu budou konat Slavnosti léta a na náměstí Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic (náměstí je pojmenováno po slavném českém spisovateli, hudebním skladateli, politiku a diplomatovi) vystoupí třeba hudební skupina Kečup. Pro milovníky historie snad jen stojí za zmínku, že Polžice již dnes neexistují a jejich katastr se spojil s Bezdružicemi