ČESKO – S podzimním obdobím je neoddělitelně spjata také potravinová sbírka, v jejímž rámci mohou zákazníci v super/hypermarketech, ale také drogeriích nakoupit zboží potřebným. Nejinak tomu bylo i letos. Potravinová sbírka vynesla rekordních 640 tun potravin a hygienických potřeb pro lidi v nouzi. Zapojilo se na 2 250 prodejen a 5 000 dobrovolníků, kteří zakoupené zboží přímo v prodejnách napříč celým Českem přebírali. Zatímco v kamenných obchodech probíhala sbírka jen v sobotu od 8 do 18 hodin, v e-shopech, které se do projektu zapojily, je možné nakupovat až do 3. prosince.
Úspěšný podzim 2024
V České republice žije dle dat neziskových organizací zhruba milion osob na pokraji chudoby. Právě jim je primárně určena pomoc potravinových bank, které celoročně shromažďují od spolupracujících řetězců i neprodané čerstvé potraviny apod. Přesto samozřejmě kapacity těchto bank zdaleka nedostačují narůstající poptávce. Navíc zásoby před Vánoci se tenčily, takže aktuální potravinová sbírka byla jejich vítaným doplněním.
Dle přesnějších údajů České federace potravinových bank a Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky letos Češi darovali do potravinových bank 572 tun potravin a 68 tun hygienických potřeb. Oproti loňskému roku, kdy se podařilo vybrat celkem 624 tun zboží, se tedy jedná o celkový nárůst o 16 tun. Dle slov šéfa Federace potravinových bank, Aleše Slavíčka, aktuální sbírka pomůže zajistit přibližně desetinu roční zásoby trvanlivých potravin v potravinových bankách.
Jak potravinové banky fungují?
Potravinové banky fungují prakticky v nepřetržitém provozu a udržují skladové zásoby potravin a hygienických potřeb pro kontinuální pomoc. I proto jsou nejžádanější trvanlivé potraviny, které je možné skladovat delší dobu (rýže, těstoviny, luštěniny), ale je z nich možné vařit (např. oleje, masové či luštěninové konzervy), či potraviny instantní (které ocení ti, kteří již nejsou schopni náročnější úpravy pokrmů). Pracovníci potravinových bank ale připravují i balíčky s čerstvými potravinami – ovoce, zeleninu, pečivo, ale i chlazené výrobky dostávají přímo od jednotlivých řetězců. Toto čerstvé zboří jsou pak potravinové banky schopny distribuovat ještě v den doručení.
Jednotlivé potravinové banky, které v Česku fungují, pak spolupracují s širokou škálou neziskových organizací, se sociálními odbory měst. Koncoví klienti jsou poměrně rozmanití, jedná se klasicky o rodiče, ale i prarodiče – samoživitele, seniory, osoby s duševními či fyzickými onemocněními (imobilním klientům jsou balíčky zaváženy domů), ale také osoby bez přístřeší a obecně lidi ve složitých životních situacích. Všem jim potravinové banky pomáhají překlenout složité období.
Vzhledem k tomu, že potravinová banka není sociální službou, o tom, kdo má, nebo nemá nárok balíček, nerozhoduje. Zájemci o tento typ pomoci se tak musí spojit s příslušnými organizacemi (typicky se jedná o sociální služby a spolupracující neziskové organizace), které balíčky pro své klienty u potravinové banky mohou objednat.