Český automobilový průmysl prochází útlumem. O elektromobily není zájem

Zdroj: Pexels/Jakub Zerdzicki

ČESKO – V prvním čtvrtletí letošního roku vyrobily české automobilky přes 366 tisíc vozů, což znamená více než sedmiprocentní pokles oproti stejnému období loni. I přes rostoucí podíl elektromobilů daný segment stagnuje. Problémem jsou jak drahé baterie, tak nedostatečné surovinové zdroje. Odborníci i zástupci oboru varují, že bez technologického průlomu a politické podpory bude situace nadále komplikovaná.

Výroba klesá, elektromobily nestačí

Automobilový průmysl, klíčový pilíř české ekonomiky, zažívá útlum. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu bylo v prvním čtvrtletí roku 2025 v Česku vyrobeno 366 510 vozidel, což představuje meziroční pokles o více než sedm procent. Zároveň však roste podíl elektromobilů – každý šestý nově vyrobený vůz je již elektrický. Faktem přitom je, že nejen v Česku, ale i v celé Evropské unii došlo k poklesu registrací nových aut. Za první čtvrtletí se meziročně snížily o téměř dvě procenta.

„Letošní čísla ukazují, že na automobilových trzích trvá stagnace. Přetrvává tlak na elektromobilitu a elektromobily nestíhají nahrazovat vozy se spalovacími motory,“ uvedl odborník na automotive Erich Handl. Ten zároveň upozornil na potíže automobilky Tesla, jejíž prodeje oslabují mimo jiné kvůli politickým aktivitám Elona Muska.

Elektromobilita naráží na limity

Evropská unie plánuje, že do let 2030/2035 budou vozy se spalovacími motory nahrazeny elektromobily. Problémem je však nedostatek potřebných surovin, jako je lithium či vzácné kovy, které jsou nezbytné pro výrobu baterií. Ty zároveň tvoří až polovinu ceny elektrického vozu. „Pokud nedojde k technologickému průlomu a baterie nezlevní, spalovací motory budou mizet, ale zároveň také zdražovat. Nakonec se může stát, že oba typy vozidel, tedy vozy s motory spalovacími i elektrickými, budou stát stejně,“ varuje Handl.

Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl označuje za klíčový problém přísné evropské regulace. Podle nich by měl podíl elektromobilů na prodejích dosáhnout až 25 %, zatímco v Česku je to pouze kolem 5 %. „Přání zákazníků směřují spíše k hybridům. A rozdíl mezi plánem a poptávkou působí problémy,“ uvedl přímo. Podle něj je třeba s hybridy počítat mnohem více. „Fakticky zákazník ukazuje, že hybridy a další kombinace pohonů jsou cesta, která funguje,“ shrnul.

Český trh zaostává

Zatímco většina vyrobených vozidel v Česku směřuje na export a struktura odpovídá zahraničním požadavkům, domácí trh zůstává pozadu. Ačkoliv i zde celkové prodeje rostou, podíl elektromobilů je velmi nízký. „Pokud chceme dohánět Evropu, musíme přijmout i nějaká národní opatření – ať už daňové úlevy, nebo jiná zvýhodnění pro zákazníky,“ uzavřel  Petzl.