
MLADÁ BOLESLAV – Podle zdrojů z mladoboleslavské automobilky Škoda Auto se očekává odklad zavedení emisní normy Euro 7.
Ten může uchránit jednu výrobní halu a zhruba 3000 pracovních míst. V případě zavedení nové normy společnost připouštěla možnost zavření výrobního prostoru a propuštění zaměstnanců.
Výroba oblíbených modelů
Pokud se emisní norma skutečně odloží, Škoda Auto nebude muset ukončit výrobu oblíbených modelů Fabia, Scala a Kamiq. O možném omezení výroby hovořil dříve Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing.
Reakce zástupců EK
Podle Jahna zástupci Evropské komise a členských států pochopili, že původní termín zavedení normy Euro 7 byl nerealistický. Diskutuje se o možnosti dvou až pětiletého odkladu od okamžiku schválení normy.
Dopad na cenu vozů
Škoda Auto předem varovala, že zavedení normy Euro 7 zvýší ceny malých vozů o desítky tisíc korun, čímž se stanou pro mnoho zákazníků nedostupnými. Rychlé zavedení přísnější normy by mělo dopad také na další automobilky vyrábějící v Česku.
Cíle Normy Euro 7
Přísná emisní norma má omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. A to nejen z výfuků, ale také z brzd a pneumatik. Norma také požaduje instalaci čidel do vozů, která umožní kdykoliv zkontrolovat emise.
Protesty z osmi zemí
Protiváha nerealistické variantě Euro 7, kterou navrhla Evropská komise, přišla z osmi zemí: z Bulharska, Česka, Francie, Itálie, Maďarska, Polska, Rumunska a Slovenska. Tyto státy mají blokační menšinu. Pokud by hlasovaly proti zavedení normy, tak by neprošla. Nyní probíhají jednání o kompromisním termínu zavedení přísnějších podmínek pro nově vyráběné vozy.