Nedávno jsme psali o slevách a akcích, které vyjdou draze. Konkrétní zkušenost jsme učinili při nákupech v prodejně diskontního řetězce Penny Market. Díky matoucímu označení cen žije zákazník v domnění, že nakupuje ve slevě, a přitom mnohdy zaplatí u pokladny plnou cenu, za kterou by dané zboží vůbec nekoupil. Nyní přicházíme s další zkušeností. Tentokrát s cenami typu výhodné nabídky zboží „za 30 Kč“. Za varovný příklad nám posloužila jedna z ostravských prodejen diskontního řetězce TEDi.
Vše za třicet jen na první pohled
Známe to všichni. Stojany uvnitř, či rovnou před prodejnou, lákají potenciální zákazníky ke koupi různorodého zboží za výhodnou cenu. Zpravidla se jedná o drobnosti, nejrůznější doplňky do domácnosti nebo na zahradu či dekorační předměty. Stojanu vévodí výrazná cedule (takže ji nepřehlédnou ani kupující s vadou zraku) uvádějící cenu. V našem případě 30 Kč. Zákazník na základě této informace o ceně logicky předpokládá, že všechno zboží v daném stojanu lze zakoupit za třicet korun. A jelikož se často jedná o praktické věci, přihodí do košíku hned několik položek s pocitem, jak výhodně nakoupil.
Poutači se raději neřiďte, studujte ceny
Pocit výhodné koupě mu zůstane do té doby, než podrobně prostuduje (často až doma) účtenku. Zde zjistí, že některé zboží koupil sice skutečně za 30 Kč, jiné však za 60 Kč nebo 75 Kč. Jak je to možné?
Dostalo se mi dvojího vysvětlení. Při prvním nákupu mi bylo řečeno, že 30 Kč stojí pouze to nejlevnější zboží. A že když si pozorně přečtu cenovku přímo na zboží, zjistím skutečnou cenu. (Ano, cena byla vytištěná miniaturním písmem v porovnání s nepřehlédnutelným poutačem uvádějícím cenu 30 Kč.)
Při druhém nákupu mi bylo jinou prodávající vysvětleno, že zboží za 30 Kč najdu v horní úrovni stojanu, zboží za 60 Kč v prostřední a draží zboží, např. za 75 Kč, v té nejnižší úrovni. Po čase jsem prodejnu navštívila opět, tehdy bylo zboží za 30 Kč v první řadě, ale pak jste museli pátrat. Vedle zboží za třicet leželo zboží za šedesát, cenovky mnohdy miniaturní. Je zákazník skutečně povinen hrát si na Sherlocka Holmese?
Malá předložka, ale velký rozdíl
Je patrné, že chaos v cenách by jednoznačně odstranilo uvedení pouhé předložky „OD“. I méně chápavý zákazník (jako já) by pochopil, že není vše za třicet, nýbrž že ceny zboží na 30 Kč teprve začínají. Nabízí se však otázka, je-li vůbec cílem prodávajícího, aby zákazník tuto skutečnost pochopil. Odpověď nechám na vašem uvážení.
V jednom z dalších článků se budeme věnovat otázce, je-li takovéto matoucí označení cen v souladu se zákonem a co hrozí prodejci za jeho porušení.
Nakupujete v Penny? Pak vás může zajímat, na co si dát pozor při nákupu ve slevách