Oživí vlakotramvaje regionální tratě ve středních Čechách?

Stadtbahn na železniční trati v Heilbronnu. Foto: CC BY-SA 3.0

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Znovuoprášený projekt vlakotramvaje  slibuje oživení regionálních železničních tratí.

Středočeský kraj vytipoval tratě, které by byly vhodné pro provoz vlakotramvají. Podle náměstka IDSK pro dopravu Pavla Wintera jde o Posázavský pacifik z Prahy do Dobříše (případně Čerčan), trať Hostivice – Řepy nebo Neratovice – Čelákovice.

Méně přísné normy

Vlakotramvaje by mohly poskytnout výhodnou alternativu pro tratě, kde stále jezdí zastaralé motorové jednotky. Na rozdíl od klasických drážních vozidel, která musí procházet náročnými crashtesty, tramvaje v městském provozu splňují méně přísné bezpečnostní parametry. To by mohlo pomoci překonat přísnější bezpečnostní normy, které by museli splňovat nástupci současných vlaků.

Na regionální tratě

Výhodou systému vlakotramvaje je větší komfort pro cestující, kteří nemusí často přestupovat. Na méně vytížených regionálních tratích by vlakotramvaje mohly poskytnout efektivní řešení. Jednou z výhod je menší frekvence cestujících na těchto tratích, která by vyhovovala menší kapacitě těchto vozidel. Tento model je také vhodný pro trasy s vyšší frekvencí zastávek.

Průkopník vlakotramvají

Model vlakotramvaje, který umožňuje přejetí z železniční tratě na běžnou tramvajovou trať, není novinkou. Město Karlsruhe v Německu je průkopníkem tohoto druhu dopravy, který zde funguje již řadu let. Na druhou stranu, ne všechny lokální tratě lze jednoduše přeměnit na dráhu pro vlakotramvaje.

Možné komplikace

Jednou z komplikací může být skutečnost, že městské tramvajové koleje by mohly vyžadovat rekonstrukci, protože samotná vlakotramvaj bývá těžší než vozidlo určené výhradně pro městský provoz. Další výzvou je rostoucí automobilový provoz ve velkých městech, který by mohl způsobovat zpoždění v městském provozu a přenášet je na železnici.

Plány pro příští roky

České dráhy plánují příští rok přivézt ze zahraničí jednu vlakovou tramvaj na testování. Toto lehké kolejové vozidlo, schopné jízdy jak po železničních, tak tramvajových kolejích, se bude zkoušet na testovacím okruhu VUZ ve Velimi. Ministerstvo dopravy má mít za dva roky připravenou studii, která posoudí, kde by vlakotramvaje mohly jezdit.

Vlakotramvaje mohou představovat řešení pro specifické tratě, ale je třeba vyřešit řadu otázek, jako je trakce a bezpečnost.