ČESKO – V souvislosti s proklamováním nutnosti přechodu na elektromobilitu vznikl ještě před koronavirovou pandemií předběžný plán koncernu Volkswagen na stavbu další tzv. gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů. Jednou ze zemí, kde byla zvažována její stavba, byla (vedle Maďarska a Polska) také Česká republika. V továrně mělo být zaměstnáno okolo čtyř tisíc lidí a měla stát v Líních u Plzně. Na rozhodnutí VW vláda dlouho čekala, tento týden ale zástupci koncernu oznámili, že plán odkládají na neurčito. Co to pro Česko znamená a jak budou pozemky v oblasti, kde gigafactory měla stát, využity?
Továrna nebude
Navzdory dlouhému čekání české vlády na rozhodnutí zástupců koncernu VW ohledně uvažované stavby na počátku tohoto týdne padl verdikt, že továrnu na baterie do elektromobilů koncern VW v Česku stavět nebude. „Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách pro gigafactory v Evropě,“ uvedl přímo předseda představenstva koncernu Volkswagen, Oliver Blume. Jak přitom upozorňovali odborníci již delší dobu, zrovna zvolená lokalita nebyla příliš ideální od počátku jejího výběru. Vláda se však myšlenky využití pozemku nevzdává ani nadále.
„Projekt gigafactory patří mezi strategické priority vlády a myslím, že mít tu celý ten řetězec od těžby lithia přes výrobu baterií až po finální produkty, je v našem zájmu. Na tomto projektu tedy budeme dál pracovat,“ uvedl tak premiér Petr Fiala (ODS). V Evropě se aktuálně nachází 25 výroben baterií pro elektrovozy (tedy tzv. gigafactory), v Česku však chybí. Vybudování této továrny tedy dle premiéra Fialy patří stále mezi vládní priority. Dle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (STAN) Česko aktuálně v této záležitosti jedná s pěti potenciálními zájemci – investory, kteří by o vybudování gigafactory na českém území měli zájem. Jedná se přitom o investici v řádech miliard eur.
Má to smysl?
Mnozí nepovažovali výstavbu gigafactory v uvažované lokalitě za ideální nápad již od počátku, a to proto, že lithium, které je k výrobě baterií třeba, se v tomto místě netěží. Zájem o elektromobily navíc brzdí vysoká pořizovací cena, která je daná právě hodnotou baterie, jež tvoří de facto polovinu hodnoty vozu. Kromě toho zájem kupců elektrovozidel negativně ovlivňují i vysoké ceny energií a také nedostatečná infrastruktura – tedy nízké počty dobíjecích stanic.
Plány na rozvoj elektromobility se hroutí prakticky po celém světě s výjimkou Číny a USA, kde je dostatek drahých kovů. V Evropě se továrny na eletktrovozy spíše zavírají. Situaci pak nijak nepřispívá ani nová emisní norma EURO 7, která zpřísnila emisní limity a automobilky musely část finančních prostředků vynaložit tímto směrem.
Co bude v Líních?
Aktuálně se v Líních u Plzně nachází vojenské letiště. Dle slov ministra Síkely by se v prostorách mohl postavit strategický podnikatelský park. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) by přivítala, kdyby funkce vojenského letiště byla zachována.