Středočeši se mohou těšit na třicítku moderních motorových jednotek RegioFox

Nová jednotka RegioFox pro Středočeský kraj a Prahu. Zdroj Archiv ČD

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Především Středočeši v západní části regionu se mohou těšit na motorové jednotky RegioFox. Většina z nyní objednaných 30 souprav zamíří do rakovnického depa.

Nové „lišky“, moderní, bezbariérové, dvoučlánkové motorové jednotky nahradí hlavně soupravy RegioNova a částečně také motoráky 810 a 809.

Kde vyjedou?

Na 28 nových jednotek se mohou těšit cestující především v západní části Středočeského kraje. Od roku 2026 je plánovaný jejich provoz například na tratích Rakovník – Kladno – Kralupy nad Vltavou, z Kralup nad Vltavou do Slaného a Velvar, z Berouna a Zdic do Příbrami a Březnice nebo ze Zadní Třebáně do Lochovic a na některých dalších výkonech především na Rakovnicku.

O umístění dvou dalších RegioFoxů se teprve rozhodne.

„Zhruba do tří let chceme nahradit na tratích Středočeského kraje staré motoráky moderními jednotkami, které Středočechům nabídnou kvalitní dopravu na úrovni 21. století,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.

Deset miliard

Hodnota objednávky 30 jednotek RegioFox je více než 3 miliardy Kč. České dráhy už objednaly u společnosti PESA Bydgoszcz celkem 106 moderních motorových jednotek za více než 10 miliard Kč.

Východní a jižní region

Do východní a jižní části regionu zamíří osvědčené a komfortní vozy RegioShuttle RS 1, ČD označené jako RegioSpider od německých dopravců. Na tratě Středočeského kraje jich vyjede celkem 34. První z nich už ve druhé polovině roku 2024.

 

Foto: archiv ČD

Popis motorových jednotek RegioFox

• moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy, s kapacitou 115 míst k sezení,
• bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť s výsuvnou plošinou pro překonání mezery mezi vlakem a nástupištěm a s výsuvným schůdkem pro nižší nástupiště,
• pro cestující na vozíku jsou vybaveny lištami pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu,
• moderní předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké jsou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním reagujícím na slepeckou vysílačku a také akustickým majáčkem,
• prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem,
• sklopný pult pro přebalování kojenců,
• elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících včetně USB portů,
• Wi-Fi,
• sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček,
• velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku,
• moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob,
• pro nevidomé a slabozraké jsou soupravy k dispozici informační štítky v Braillově písmu,
• kamerový systém,
• nejmodernější nízkoemisní motor Rolls-Royce splňující nejpřísnější emisní limity Stage V, přizpůsobený také pro využívání moderních syntetických paliv HVO,
• vybavení zabezpečovacím systémem ETCS a radiokomunikací GSM-R,
• maximální rychlost 120 km/h,
• výkon 2x 375 kW,
• délka 44,42 metrů,
• hmotnost 83 tun.