ČESKO – Po více jak 30 letech byl ukončen provoz Linky důvěry, kterou provozovala Psychiatrická nemocnice Bohnice. Počínaje 1. lednem tak její číslo není funkční. Dle vedení se provoz linky potýkal s finančními a personálními potížemi, které ještě zhoršila nedávná novela zákoníku práce. Klinika o podpoře a možných systémových změnách jedná s pražským magistrátem, který má zájem obnovení provozu linky v budoucnu finančně podpořit.
Problémy na Lince důvěry
Linka důvěry vznikla v roce 1991 a původně byla určena bohnickým psychiatrickým pacientům. Postupem času se však etablovala a začala fungovat pro všechny Pražany, a to za finanční podpory magistrátu. S narůstající popularitou linky se na ni ale o pomoc začali obracet lidé z celé republiky. Během let tedy zaznamenala velký rozmach, od několika stovek hovorů denně až po několik tisíc denně v loňském roce.
Provoz linky byl ale dle slov ředitelky Psychiatrické nemocnice Bohnice, Zuzany Barboríkové, dlouhodobě problematický. Její tým byl totiž tvořen z drtivé většiny pracovníky na dohodu. Celá linka byla součástí tzv. Krizové intervence a organizačně byla v primariátu komunitní péče. Měla tedy svou organizační strukturu – staniční, vrchní, primář – kterou doplňovalo 41 lidí na dohodu. „Financí jsme nikdy neměli dost, proto se uzavíraly dohody o provedení práce, a tak narostl ten tým,“ vysvětlil systém fungování Josef Gabriel, terapeut a zástupce staniční sestry, který celý tým vedl
Jenže počínaje loňským říjnem začaly být propláceny různé příplatky za noční práci, za víkendy, což provoz linky začalo prodražovat. Od 1. ledna se navíc uznává dovolená u těchto dohod, což by vedlo k dalšímu navyšování osobních nákladů. „My jsme o těch změnách věděli, že budou, a věděli jsme, že finančně to už nezvládneme ani s podporou magistrátu,“ shrnula tak Barboríková.
Výhledy?
I když Bohnice musely provoz linky ukončit, její vedení věří, že služba bude časem obnovena. Jak tedy uvedla Barboríková, „víme, že jsme zajišťovali službu, která tu byla tři dekády. My to ukončení ale nebereme jako definitivní, jen si bereme „čas“ na restart. Bohužel se nyní sešla řada nepříznivých faktorů.“ V podobě, v jaké linka do konce roku 2023 fungovala, se tedy její provoz stal neudržitelný. Možnost jejího obnovení pak pracuje s předpokladem, že zaměstnanců bude méně a že budou pracovat na pracovní smlouvy v nějakém zkráceném úvazku. „Celé úvazky nečekáme, protože je to velmi těžká práce,“ objasnila Barboríková. K pokrytí služby v režimu 24/7 by pak bylo nezbytné mít čtyři celé úvazky, které by dle slov primáře komunitní péče Petra Příhody bylo ideální pokrýt 10-15 lidmi.
Finanční podporu k provozu linky pak slibuje i pražský magistrát. Před jejím případným opětovným obnovením však bude nezbytné provedení řady systémových změn. „Cíl tu linku zprovoznit tu je, ale potřebujeme užší tým odborníků, které budeme kontaktovat. Budeme se ptát, jestli a za jakých podmínek by chtěli na lince pracovat,“ uzavřela Barboríková. Tomuto se vedení Bohnic plánuje věnovat v následujících třech měsících, vedení kliniky by také koncem ledna mělo o situaci jednat s ministerstvem zdravotnictví.